واکنش خالد مشعل به تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس

خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس، تاکید کرد تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس، سرآغاز نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود. 

او گفت: معامله قرن به معنای مشروعیت بخشیدن به عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل و نابودی مسئله فلسطین است، اما تصمیم دونالد ترامپ در عمل آغازگر نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس درباره اعتراض‌های گسترده در کشور‌های عربی و اسلامی به تصمیم رئیس جمهور آمریکا افزود: آنچه در روز جمعه خشم رخ داد گام مهم و امیدوارکننده‌ای بود. دشمنان ما تصمیم حماقت‌آمیزی اتخاذ و تصور کردند اوضاع در کنترل آنهاست و این اعتراضات یک قیام زودگذر است، اما ان شاء‌الله آن‌ها را ناامید خواهیم کرد. اوضاع منطقه پیچیده است و توازن قدرت به نفع ما نیست و اوضاع امت اسلامی هم با توجه به بحران‌های مختلف، پیچیده است، اما امید ما به خدا و اعتماد ما به این ملت و امت آن است که با قدرت به این راه ادامه خواهند داد تا آمریکایی‌ها را به لغو این تصمیم احمقانه وادار کنند.

مشعل افزود: بدون شک واکنش‌های مناسب گروه‌های فلسطینی و مسئولان تشکیلات خودگردان، کافی نبود. ساختار نهاد‌های فلسطینی باید به صورت دموکراتیک و بر اساس شراکت، نوسازی شود. پس از آشکار شدن بی نتیجه بودن امیدواری به روند سازش و شکست امیدواری به میانجیگری آمریکا، گام بعدی باید در پیش گرفتن مرحله جدیدی از مبارزه باشد. راهبرد این مرحله باید شامل انتفاضه فراگیر و مقاومت مردمی بر اساس تصمیم مشترک و ملی فلسطینی باشد. با این اقدام می‌توانیم آمریکا را به پس گرفتن تصمیمش وادار کنیم و پس از آن کرانه باختری، نوار غزه و سراسر فلسطین را آزاد کنیم.

او اضافه کرد: تصمیم شوکه‌کننده ترامپ به معنای حتی زیر پا گذاشتن مصوبات سازمان ملل بود. امروز همه فلسطینی‌ها با خطر بزرگی روبرو هستند، هر چند که شاید در گذشته با یکدیگر اختلاف داشته‌اند و از برنامه سیاسی متفاوتی پیروی می‌کردند. اکنون مسئله قدس مطرح است که یک مسئله سیاسی و تاریخی است. جامعه جهانی به اراده ما احترام خواهد گذاشت. ملت فلسطین در ماجرای نصب گیت‌های الکترونیکی در ورودی مسجد الاقصی قیام کرد و جامعه جهانی هم از ما حمایت کرد. با وجود غفلت بیشتر دولت‌های عربی و حمایت نکردن آنها، توانستیم اسرائیل را به عقب‌نشینی وادار کنیم.

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه اعلام کرد: امروز ترامپ خود را در برابر همه جهانیان قرار داده است. از موضعگیری‌های بین‌المللی در رد کردن تصمیم ترامپ قدردانی می‌کنیم، اما این موضعگیری‌ها کافی نیست، زیرا پس از آن خواستار خویشتنداری شدند. یعنی از قربانی می‌خواهند از خود خویشتنداری نشان دهد، اما از ترامپ نمی‌خواهند که در تصمیمش بازنگری کند. باید دولت آمریکا را زیر فشار قرار داد تا از این تصمیم احمقانه عقب‌نشینی کند نه اینکه از ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی بخواهند خویشتنداری نشان دهد.

مشغل در ادامه خاطرنشان کرد: ترامپ یک بازرگان است که تصور می‌کند زندگی فقط شامل خرید و فروش است. او همچنین پس از تحقیقات اخیر، با بحران داخلی روبروست و با این تصمیم می‌خواهد به جلو فرار و لابی صهیونیستی را راضی کند.

او درباره گزارش‌ها درباره عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی گفت: من آنچه را که دشمنانمان می‌گویند باور نمی‌کنم، اما امروز بعضی کشور‌ها و پایتخت‌های مهم عربی با اتهامات بزرگی روبرو هستند که باید خود را از این اتهامات تبرئه کنند. ابراز تاسف و محکوم کردن کافی نیست و آن‌ها باید گام‌های عملی بردارند.

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه گفت آمریکایی‌ها دوستان خود و کسانی را که به آن‌ها امید بسته‌اند، تنها می‌گذارند. هیچ طرف عربی حق ندارد، فلسطین را قربانی کشمکش‌ها در منطقه کند. قدس مانند مکه مکرمه و مدینه منوره است و جایی برای به بازی گرفتن آن وجود ندارد. به نظر من، آنچه به ترامپ جرات داد تا چنین کاری صورت دهد، آن است که با مخالفت قوی دولت‌های عربی روبرو نشد. 

خالد مشعل تاکید کرد ما با همه ملت‌های عربی ابراز همبستگی می‌کنیم، اما نبرد‌های حاشیه‌ای و بیهوده باید پایان یابد و بر نبرد اصلی با اشغالگران صهیونیست متمرکز شویم و قدس را نجات دهیم. ما می‌توانیم اراده خود را بر جامعه جهانی تحمیل کنیم. انتفاضه از داخل فلسطین آغاز می‌شود و سپس از پایتخت‌های عربی عبور می‌کند. اگر بعضی سران عرب تصور می‌کنند می‌توانند با آمریکایی‌ها برای تحقق بعضی منافع کوتاه مدت توافق کنند، اشتباه می‌کنند. تکیه بر آمریکایی‌ها سرابی بیش نیست.

او گفت: می‌خواهیم به ترامپ درس عبرت بدهیم که با این تصمیم، مرتکب حماقتی شد. ترامپ با این تصمیم کشمکش دینی به راه انداخت و مسئول پیامد‌های آن است. مسئله فلسطین یک مسئله ملی است، اما او اصرار دارد نبرد دینی در منطقه به راه بیاندازد و او تاوان این حماقت خود را پس خواهد داد.