جلسه فوری اتحادیه عرب برای تصمیم رئیس جمهور آمریکا

اتحادیه عرب امروز در ارتباط با تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره قدس در قاهره تشکیل جلسه می دهد.

از روز چهارشنبه همه کشورهای عربی به اقدامات تحریک آمیز آمریکا و نقض قوانین بین المللی توسط رئیس جمهور این کشور اعتراض کرده اند. آنها تصمیم ترامپ در مورد قدس را غیرقابل توجیه و غیر مسئولانه می دانند. حتی ریاض متحد آمریکا نیز همین نظر را دارد. اما از دیدگاه کارشناسان مسائل منطقه این موضع‌گیری‌ها و سخنان تنها در جهت آرام کردن اوضاع است.

خبرنگار شبکه در قاهره می گوید نشست امشب در قاهره، از سه روز پیش یعنی همان روزی که دونالد ترامپ تصمیم خود در مورد قدس را اعلام کرد، برنامه ریزی شده است. به همین دلیل کشورهای اتحادیه عرب زمان زیادی داشتند که برای شرکت در این نشست آماده شوند. احمد ابوالغیط، دبیرکل مصری اتحادیه عرب روز چهارشنبه بلافاصله پس از آنکه دونالد ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد این اقدام را محکوم کرد. وی اعلام کرد واشنگتن از خطوط قرمز گذشته است. به گفته وی وضع فعلی قدس باید حفظ شود و اگر این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی شده است باید به عنوان پایتخت فلسطین هم معرفی شود.

باید یادآور شد بیست و دو کشور عضو اتحادیه عرب اغلب اتحاد چندانی با یکدیگر ندارند و اغلب به دلیل اختلافات داخلی خود ضعیف عمل می کنند. به همین دلیل تاثیر نسبی در عرصه بین الملل دارند. از همین رو هرآنچه امشب تصویب می شود، به طور قطع موج اعتراضات گسترده ای را که توسط دونالد ترامپ ایجاد شده است، متوقف نخواهد کرد.