به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، ولادیمیر پوتین نخست وزیر کنونی روسیه گفت : ایالات متحده آمریکا خواهان همپیمان و متحد نیست، بلکه می خواهد همه دنباله رو این کشور باشند.

ولادیمیر پوتین در یک جلسه پرسش و پاسخ در تلویزیون روسیه که روز پنجشنبه برگزار شد، ابراز عقیده کرد ایالات متحده آمریکا به دنبال متحد و همپیمان در سطح بین المللی نمی گردد، بلکه در جستجوی دنباله رو و مطیع است.

نخست وزیر روسیه در ادامه اظهارات شدیداللحن و انتقادهای شدید از آمریکا گفت: دوست داریم که همپیمان ایالات متحده آمریکا باشیم، اما آنچه امروز می بینیم، ائتلاف و همپیمانی نیست، بلکه این برداشت به وجود می آید که آمریکا خواهان همپیمان نیست، بلکه به دنبال دنباله رو و مطیع می گردد.

وی در اشاره به قلدرمآبی و تکروی آمریکا در جهان خاطر نشان کرد: مردم از زورگویی و یکجانبه گرایی یک کشور خسته شده اند، اما روسیه برای برقراری روابط بهتر با آمریکا تلاش خواهد کرد، در آمریکایی که تحولاتی در جریان است و اکثریت مردم این کشور دیگر نمی خواهند کشورشان نقش ژاندارم جهان را بازی کند.

پوتین همچنین آمریکا را به دست داشتن در کشتن معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی متهم کرد.

روابط آمریکا و روسیه در دوره ریاست جمهوری پوتین طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ و به ویژه در دوره حضور جرج بوش پسر در کاخ سفید با دشواریهایی روبرو بود، اما در دوره باراک اوباما و دیمتری مدودف روسای جمهوری کنونی دو کشور تنشها تا حدودی کمتر شد، اما اختلافات جدی میان طرفین به ویژه در خصوص سپرموشکی همچنان ادامه دارد.