تظاهرات سراسری در اروپا علیه تصمیم ترامپ درباره قدس

در این راستا تظاهرات گسترده‌ای در کشورهای سوئیس، آلمان، هلند و سوئد در اعتراض به این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد و طی آن معترضان شعارهایی در حمایت از فلسطینی‌ها سر داده و پرچم‌ فلسطین را در دست داشتند.

روز چهارشنبه، ترامپ اعلام کرد که آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و دستور دارد تا سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منتقل شود.

این تصمیم مناقشه برانگیز باعث خشم مسلمانان در سراسر جهان شده است.

در ژنو، معترضان در مقابل ساختمان سازمان ملل در مرکز این شهر تجمع کرده و مراتب اعتراض خود را بابت این تصمیم ابراز کردند.

معترضان شعارهایی را علیه اسرائیل و تصمیم ترامپ سرداده و بنرهایی را در دست داشتند که رویشان "فلسطین را آزاد کنید، به اشغالگری اسرائیل پایان دهید" نوشته شده بود.

صدها تن دیگر نیز از سازمان‌های غیردولتی در مقابل ساختمان دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه گردهم آمده و پلاکاردهایی را در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود "دست از سر قدس بردارید" ، "قدس پایتخت فلسطین است"، "نه، ما قدس را از دست نمی‌دهیم."

در استکهلم نیز بیش از ۲۰۰۰ معترض به همراه اتحادیه اروپایی دموکرات‌های ترکیه و برخی از گروه‌های محلی به سمت سفارت آمریکا راهپیمایی کرده و شعار "آزادی فلسطین" سر دادند.

"سیبل امین مرت"، از اتحادیه اروپایی دموکرات‌های ترکیه در استکهلم در مقابل سفارت آمریکا در این شهر گفت: ما با تصمیم ترامپ موافق نیستیم و ترکیه و تمامی شهروندان ترکیه در سراسر دنیا با مردم فلسطین هستند.

"درور فیلر"، فعال سوئدی که دارای پیشینه یهودی است در این راهپیمایی تصمیم دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و گفت: قدس یک شهر مقدس برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است. این سه گروه به زندگی در صلح نیاز دارند اما ترامپ متاسفانه با این تصمیم خود این صلح را در معرض خطر قرار داده است.

معترضان در شهرهای دورتموند و برمن در آلمان دست به راهپیمایی زدند و علیه این تصمیم اعتراض کردند و گفتند که این نقض حقوق بشر است.

این تصمیم دولت ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل باعث خشم و تظاهرات گسترده در سرزمین های اشغالی، ترکیه، مصر، اردن، تونس، الجزایر، عراق و سایر کشورهای مسلمان شده است.