تاکید نخست وزیر انگلیس بر خروج از اتحادیه اروپا در سایه نظم و آرامش

 ترزا می، نخست وزیر انگلیس به  ارائه گزارشی درباره موضوعات مختلف در پارلمان این کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه تصمیمات مهم باید به جای لوگزامبورک در اینجا گرفته شود، گفت: حدود ۳ میلیون نفر از شهروندان اتحادیه اروپا هم اکنون در بخش‌های مختلف کشور ما در حال خدمت کردن هستند.

نخست وزیر انگلیس با تاکید بر اینکه رسیدن به هرگونه توافقی مستلزم رعایت حقوق این افراد نیز است، عنوان کرد: شهروندان اروپائی در لندن از حقوق اروپائی خود، اما با توجه با قوانین دادگاه عالی در این کشور برخوردار هستند.

می‌با بیان اینکه به تعهدات خود در دوران عضویت در اتحادیه اروپا پایبند هستیم، ادامه داد: در توافق روز جمعه همه چیز محفوظ است و زمانی که به توافق جامع با اتحادیه اروپا برسیم آن‌ها را اجرائی می‌کنیم.

وی افزود با اکید بر اینکه روز‌های تخصیص اعتبارت کلان در اتحادیه اروپا به پایان خود رسیده اند، اظهار داشت: توافق ما با اتحادیه اروپا دارای توافقات فرعی درباره ایرلند نیز است. شهرواندان در ایرلند شمالی نیز باید بتوانند آزادانه در مرز‌ها حرکت کنند. از وضعیت ایرلند شمالی به عنوان بخشی از دولت انگلستان حمایت می‌کنیم.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: از وضعیت ایرلند شمالی برای حضور در بازار‌ها نیز حمایت می‌کنیم. همه بخش‌های انگلستان شامل ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا و بازار واحد اروپائی و موارد قضائی آن خارج می‌شوند. واحد‌های اجرائی ایرلند شمالی فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا خواسته هایشان به گوش لندن برسانند.

می‌در ادامه با بیان اینکه مسأله برگزیت نرم یا سخت مطرح نیست، بلکه باید تردید درباره خروج ما از اتحادیه اروپا وجود نداشته باشد، گفت: امیدوارم و انتظار دارم که تمهیدات ما برای رأی دهندگان به برگزیت خبر خوبی باشد. از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم؛ اما با نظم و با آرامش.

در ادامه این نشست جرمی کوربین به عنوان مخالف اظهار داشت: مذاکرات نمادین دولت ترزا می‌باعث شد که به توانائی‌های ترزا می‌در مذاکره برگزیت تردید داشته باشیم. نخست وزیر بگوید که چه مبلغی را باید به اتحادیه اروپا بدهیم؟

وی ادامه داد: آیا نخست وزیر می‌تواند تأئید کند که شهروندان انگلیسی در اتحادیه اروپا از حقوق خود برخوردار خواهند بود؟ آیا نخست وزیر می‌تواند بگوید که منظور وزیر برگزیت از ادامه روابط تجاری با اروپا چیست؟

ترزا می‌در پاسخ به اظهارات کوربین گفت: در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ قطعا از اتحادیه اروپا خارج خواهیم شد. آنچه لازم است حصول اطمینان از عملی شدن تصمیمات درباره ادامه فعالیت‌های تجاری به ویژه درباره ایرلند شمالی پس از برگزیت است.

وی با بیان اینکه ما دنبال توافقی هستیم که برای انگلستان سودمند باشد، تصریح کرد: ما برگزیت موفقی خواهیم داشت؛ قول می‌دهم.