ماموریت جدید ترامپ به ناسا برای سفر به ماه

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در رقابت با چین،‌ فرمان آغاز ماموریت ناسا برای اعزام دوباره فضانوردان آمریکایی به کره ماه را امضا کرد.

در حالی که چین برنامه‌های فضایی جاه‌طلبانه‌ای را برای فتح کره ماه در دستور کار قرار داده است، ترامپ در حین امضای این فرمان وعده داد که آمریکا با اعزام دوباره فضانوردان به ماه، همچنان در حوزه فضا پیشرو باقی خواهد ماند.

وی در این باره گفت: ما در حوزه اکتشافات فضایی، پیشرو هستیم و پیشرو باقی خواهیم ماند. ما این بار نه تنها پرچم کشورمان را در خاک ماه فرو خواهیم کرد و رد پا از خود به جا خواهیم گذاشت، بلکه در آنجا پایگاهی خواهیم ساخت تا از آنجا بتوانیم به مریخ یا حتی ماورای مریخ سفر کنیم.»

گفتنی است آمریکا برای اولین بار و آخرین بار در سال 1972 میلادی با انتشار تصاویری که برخی آنها را ساختگی و محصول استودیوهای تصویربرداری هالیوود می‌دانند، مدعی شد که کره ماه را فتح کرده است اما پس از آن دیگر هرگز موفق به انجام این کار نشد.

در مراسم امضای فرمان سفر دوباره فضانوردان آمریکایی به ماه، دو فضانورد آمریکایی که گفته می‌شود با فضاپیمای آپولو موفق به فرود برروی ماه شدند نیز حضور داشتند. همچنین، ناسا تکه سنگی که ادعا می‌شود سرنشینان آپولو 17 در سال 1972 با خود از ماه به زمین آوردند را نیز بار دیگر در این مراسم به نمایش گذاشت. 

ترامپ همچنین در این مراسم در اظهارنظری تامل‌برانگیز گفت: تسلط بر فضا می‌تواند کاربردهای زیادی برای ما داشته باشد که یکی از آنها کاربرد نظامی است!» با این حال، وی درباره اینکه منظور او از کاربرد نظامی چیست، توضیحی ارائه نکرد.

در پی امضای سیاست جدید فضایی آمریکا از سوی ترامپ، ناسا اعلام کرد اولین درخواست خود برای تامین مالی این ماموریت را در لایحه بودجه 2019 مطرح خواهد کرد.