دیدار محرمانه آمریکایی ها برای آغاز همکاری هسته‌ای با عربستان

مقاماتی از دولت ترامپ اخیرا پشت درهای بسته با برخی نمایندگان ارشد کنگره درباره امکان انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان مذاکره کرده‌اند.

به گفته این منابع، مقامات دولت ترامپ اما مشخص نکرده‌اند که آیا توافق احتمالی با عربستان برای فروش فناوری رآکتورهای هسته‌ای به این کشور شامل صدور مجوز غنی‌سازی اورانیوم نیز خواهد بود یا خیر.

عربستان مدعی است که با بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای قصد کاهش وابستگی به نفت را دارد اما طرفداران عدم اشاعه هسته‌ای معتقدند اعطای مجوز غنی‌سازی اورانیوم به عربستان در یک توافق هسته‌ای احتمالی با آمریکا ممکن است این کشور را به سمت راه‌اندازی مخفیانه یک برنامه هسته‌ای نظامی سوق دهد. 

طبق گزارش رویترز، مقاماتی از وزارت خارجه و وزارت انرژی آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته پشت درهای بسته با اعضای کمیته روابط خارجی سنا درباره شروع یک همکاری هسته‌ای غیرنظامی با عربستان گفتگو کرده‌اند.

در حال حاضر، شرکت‌هایی از کشورهای آمریکا، روسیه،‌ چین و کره جنوبی منتظرند تا درصورت موافقت واشنگتن، بر سر ساخت راکتورهای هسته‌ای برای عربستان با یکدیگر رقابت کنند.

عربستان مخالف امضای قراردادی است که آن را از امکان غنی‌سازی اورانیوم محروم کند و به همین دلیل، مذاکرات دولت اوباما با این کشور برای انجام یک معامله هسته‌ای با شکست مواجه شد. اما به نظر می‌رسد دولت ترامپ اشتیاق زیادی به هسته‌ای کردن عربستان دارد تا جاییکه برخی سناتورهای آمریکایی از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.