هشدار روسیه به کشورهای آسیای مرکزی!

«بورتینکوف» رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه در نشست شورای نهادهای امنیتی کشورهای مشترک المنافع اعلام کرد افراد وابسته به داعش پس از شکست در عراق و سوریه به صورت گروه بندی شده در حال اعزام به افغانستان هستند تا از آنجا به کشورهای آسیای مرکزی نفوذ کنند.

وی افزود تاکتیک جنگی این گروه تروریستی تغییر کرده است و سرکردگان آن از جنگجویان داعشی خواسته‌اند تا به صورت مستقل وارد عمل شوند.

«اسپیوتنیک» گزارش داد وزارت دفاع روسیه تانک‌های پیشرفته و تعدادی بالگردهای جنگی را به ارتش تاجیکستان برای حفاظت از مرزهای مشترک این کشور با افغانستان تحویل داده است.

«ضمیرکابلوف» نماینده ویژه «پوتین» نیز پیش از این ضمن ابراز نگرانی از فعالیت داعش در شمال افغانستان هشدار داده بود: اگر کابل بی‌توجهی نشان دهد و خارجی‌ها نیز دست روی دست بگذارند، مسکو اقدام نظامی خواهد کرد.

از سوی دیگر، اعضای شورای ولایتی «جوزجان» و «سرپل» از گسترش فعالیت گروه تروریستی داعش در این ولایت ابراز نگرانی کرده‌اند.

مولوی «عبدالحی حیات»  عضو شورای ولایتی جوزجان به «رادیوآزادی» گفت که فعالیت گروه تروریستی داعش در این ولایت از چند ماه گذشته افزایش یافته است.

همچنین روزنامه پشتو زبان «سرخط» چاپ کابل نیز نوشت جنگجویان گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان در حال ساختن پناهگاه‌های مستحکمی هستند و جوزجان را نیز مرکز فعالیت این گروه برای شمال افغانستان تعیین کرده‌اند.

«رحمت‌الله حشر» فرماندار شهرستان «درزاب» تصریح کرد بیشتر مناطق این شهرستان در تصرف گروه داعش است و این شهرستان مرکز هماهنگی داعشی‌ها در شمال افغانستان محسوب می‌شود.

منابع محلی نیز در این ولایت از حضور جنگجویان خارجی عمدتا عرب در این ولایت خبر داده‌اند که مسئولیت آموزش جنگجویان این گروه تروریستی را به عهده دارند.

این در حالی است که پس از شکست گروه داعش در عراق و سوریه گزارش‌های متعددی از انتقال برنامه ریزی شده جنگجویان سرگردان داعش به افغانستان منتشر شده است.

«جاوید کوهستانی» تحلیلگر مسائل سیاسی و ژنرال بازنشسته افغان پیش از این گفته بود که جنگجویان داعش به کمک اعراب از طریق بندر «کراچی» پاکستان به افغانستان منتقل می‌شوند.

«محقق» معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز ماه گذشته پس از سفر به شمال افغانستان ضمن ابراز نگرانی از گسترش فعالیت داعش در ولایت‌های فاریاب، سرپل و جوزجان از انتقال برنامه ریزی شده جنگجویان این گروه به خاک افغانستان خبر داده بود.

ژنرال «دولت وزیری» نیز در واکنش به افزایش فعالیت داعش در جوزجان به «رادیوآزادی» گفته بود: عملیات‌ سرکوب داعش در ولایت جوزجان ادامه دارد و دولت افغانستان این ولایت را از وجود داعش تصفیه خواهد کرد.

با این وجود برخی از مقامات محلی، اعضای پارلمان و احزاب اپوزیسیون دولت افغانستان حکومت وحدت ملی را به سهل انگاری در مبارزه با داعش متهم می‌کنند.