واکنش عربستان به وجود یک میلیون یمنی مبتلا به وبا

 ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن، خبر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درباره رسیدن شمار موارد مشکوک  ابتلا به وبا در یمن به یک میلیون نفر را اغراق‌آمیز خواند.

سخنگوی ائتلاف عربی گفت: این تقریبا غیرممکن است که بتوان بطور دقیق مشخص کرد آیا موارد مشکوک، مبتلا به وبا هستند یا تنها به بیماری اسهال معمولی دچار شده‌اند.

شیوع بیماری وبا در یمن از سال گذشته با پایین آمدن سطح بهداشت و استفاده از آب آلوده در نتیجه جنگ و بمباران عربستان، شدت گرفته است.

شیوع بیماری وبا از اکتبر ۲۰۱۶ آغاز و در آوریل تشدید شد. این بیماری تاکنون جان بیش از 2 هزار و 227 نفر را گرفته است. صلیب سرخ اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد مردم یمن دچار کمبود مواد غذایی، سوخت و آب آشامیدنی هستند و نیاز مبرم به مراقبت‌های پزشکی دارند.

براساس اعلام صلیب سرخ هم اکنون ۱ میلیون نفر در یمن مشکوک به ابتلا به بیماری وبا هستند و این رقم برای کشوری که پیش از وقوع جنگ نیز کشور فقیری محسوب می شد به شدت نگران کننده و ویرانگر است.

تجاوز عربستان سعودی به خاک یمن در مارس ۲۰۱۵ نقطه آغاز جنگی خانمان سوز در این کشور خاورمیانه ای شد. وقوع جنگ و درگیری در یمن تاکنون جان بیش از ۱۰ هزار نفر را گرفته است. پس از آغاز جنگ ۳ میلیون نفر از خانه های خود آواره شده اند. تمامی زیرساخت های مهم و حیاتی یمن نیز تقریبا از بین رفته است. شیوع بیماری هایی نظیر وبا و دیفتری نیز بر وخامت اوضاع انسانی در یمن افزوده است.