درخواست چین در جلسه شورای امنیت درباره کره شمالی

وو هایتو معاون نماینده چین در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: چین از جمهوری خلق کره درخواست می‌کند مطالبات جامعه بین المللی را جدی بگیرد، از قطعنامه‌های شورای امنیت پیروی و آن‌ها را به اجرا گذارد و از انجام هرگونه آزمایش هسته‌ای یا موشکیِ دیگر بپرهیزد. در عین حال، قطعنامه شورای امنیت تأکید دارد که موضوع هسته‌ای شبه جزیره (کره) باید به صورت صلح آمیز و از طریق روش‌های سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود.

معاون نماینده چین در سازمان ملل پیشنهاد کشورش برای حل بحران شبه جزیره کره را اینگونه مطرح کرد: "با توجه به شرایط موجود در این شبه جزیره، چین پیشنهاد تعلیق دوجانبه را مطرح کرده است، که منجر به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، همراه با تعلیق همزمانِ رزمایش‌های عظیم مشترک آمریکا و کره جنوبی خواهد شد.

نماینده چین در سازمان ملل در ادامه اظهاراتش گفت: "در حال حاضر، شرایط در شبه جزیره کره مملو از تنش‌های مستمر است. هر چند جمهوری خلق کره در برابر مخالفت‌های جهانیِ جامعه بین المللی عرض اندام کرده و به آزمایش‌های هسته‌ای و شلیک موشک‌های خود ادامه داده است، طرف‌های مربوطه (آمریکا، کره جنوبی و ژاپن) به گسترش رزمایش‌های خود ادامه داده و بر قدرت‌نمایی‌هایشان نیز افزوده اند. افزایش تنش‌ها در این شبه جزیره - که به نقطه‌ خطرناکِ احتمالِ خارج شدن از کنترل رسیده است - در راستای منافع هیچیک از طرف‌ها نیست.

نماینده چین در سازمان ملل افزود: موضوع هسته‌ای در شبه جزیره باید به صورت صلح آمیز و جامع حل و فصل شود. هیچ گزینه نظامی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای در شبه جزیره کره وجود ندارد. دست یازیدن به زور (قوه قهریه) صرفاً منجر به عواقب فاجعه بار خواهد شد. تاریخ ثابت کرده است که گفتگو و مذاکرات، راه اصولی برای کاهش تنش‌ها و ترویج خلع سلاح هسته‌ای در این شبه جزیره است. هر نوع تحریم یکجانبه‌ی - خارج از شورای امنیت - صرفاً باعث تضعیف اتحاد این شورا و به مخاطره انداختن حقوق و منافع قانونی سایر کشور‌ها خواهد شد و از اینرو، باید رد شود. "