معاون سید حسن نصرالله: اسرائیل پشت پرده تمام مشکلات منطقه است

شیخ قاسم در دیداری سیاسی با عنوان «قدس، پایتخت ادیان آسمانی» که حزب‌الله برگزار کرد، گفت: اسرائیل را در پشت پرده تمام مشکلات منطقه می‌یابیم از جمله آنها اشغال عراق بود تا این کشور را ضعیف کنند و مداخله آمریکا در امور برخی کشورهای عربی و برخی اقدامات تحت عنوان «بهار عربی» که هدف آن نیز تضعیف این کشورها بود؛ مورد دیگر جنگ علیه لبنان در سال 2006.

وی افزود: در سطح بین‌المللی موضوع «تسویه» را مطرح کردند و هدف از آن به رسمیت شناخت رژیم اسرائیل با مرزهایی که از نظر بین‌الملل به رسمیت شناخته شد، بود که در کنار آن چیزی هم به نام «فلسطین» باقی بماند.

شیخ قاسم ادامه داد زمان مذاکرات بیشتر از آنچه آمریکایی‌ها انتظار داشتند، طولانی شد واز طریق مذاکره نتوانستند فلسطینی‌ها را تابع خود کنند و امیدوار بودند فلسطینی‌ها، کشور خود را فراموش کنند یا اینکه در برابر چالش‌ها ضعیف شوند اما مردم فلسطین، مقاومت و انتفاضه را نسل اندر نسل ادامه دادند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس تصریح کرد معامله قرن (طرح دولت آمریکا برای صلح فلسطین-اسرائیل) از چهار مولفه تشکیل شده است:

 اول: قدس برای اسرائیل باشد، ابودیس به جای قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین باشد.

 دوم: عربستان پول‌های لازم به فلسطینی‌های آواره در کشورهای مختلف را به غرامت پرداخت کند و آنها نباید به کشورشان برگردند و اینگونه «حق بازگشت» با نظارت آمریکا و توسط عربستان و امارات لغو می‌شود.

سوم: هر قسمت از اراضی کرانه باختری که اسرائیل در آن شهرک‌سازی کرده برای اسرائیل باشد و به جای آنها اراضی دیگری در صحرای سینا نزدیک به غزه به فلسطینی‌ها داده شود.

 چهارم: فلسطین کشوری تحت حمایت و بدون ارتش باشد که با نظارت بین‌المللی یا به شیوه‌ای دیگر اداره شود و هیچ ضرری برای اسرائیل نداشته باشد.

شیخ قاسم در ادامه به موضع آمریکایی‌ها و اتفاقات اخیر درباره قدس پرداخت و گفت آمریکا مجبور شده قطعنامه پیشنهادی مصر درباره وضعیت قدس  (27 آذر) را وتو کند زیرا 14 عضو شورای امنیت از 15 عضو با این قطعنامه موافقت کردند. قطعنامه مجمع عمومی (30 آذر) نیز با128 رأی مثبت تصویب شد و این نیز سیلی دیگری به آمریکا بود.

به گفته این مقام حزب الله، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دچار سردرگمی شده و کشورهایی که درباره قدس با این کشور همراه نشده‌اند را به قطع کمک‌های مالی تهدید می‌کند و این دلیل قدرت نیست بلکه دلیل ضعف است؛ آمریکا در یک طرف و تمام جهان در طرف دیگری قرار گرفته‌اند و این حماقت ترامپ را نشان می‌دهد.

شیخ قاسم گفت موفقیت حزب‌الله در آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 ، موفقیت نوار غزه در 3 جنگ ، تجربه محور مقاومت با نظارت ایران در شکست تروریسم تکفیری در عراق و سوریه نشان می‌دهد تصمیم‌های آمریکا، کافی نیست و این کشور در پرونده‌هایی که آسانتر از فلسطین بوده، شکست خورده است.

معان دبیرکل حزب الله در پایان گفت : امروز تأکید می‌کنیم که «قطب‌نما» همان قدس و فلسطین است و نباید  از آن غافل شد.