علت اصلی درگیری ها در ولایت بلخ افغانستان بر سر چیست؟

اداره ارگان‌های محلی افغانستان روز گذشته اعلام کرد که اشرف غنی درباره معرفی والی جدید بلخ مصمم است و «انجنیر داوود» به زودی در این ولایت حضور خواهد یافت.

از سوی دیگر، حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرده که به والی جدید اجازه فعالیت در ولایت بلخ را نخواهد داد، زیرا عطامحمد نور هنوز والی این ولایت است.

در پی تشدید اختلافات بین عطامحمد نور و ارگ ریاست جمهوری افغانستان، ژنرال «کمال سادات» فرمانده پلیس بلخ اظهار داشت: در صورت بحرانی شدن اوضاع این ولایت، نیروهای پلیس از حکومت مرکزی پیروی خواهند کرد.

ژنرال سادات به خبرگزاری پژواک گفته که پیش از این در افغانستان، والی، فرمانده و حتی رئیس جمهور این کشور بدون هیچ مشکلی تغییر کرده است بنابراین ما می‌خواهیم موضوع تغییر رهبری در ولایت بلخ نیز به صورت مسالمت آمیز حل شود.

با این حال، «ذبیح‌الله فطرت» سخنگوی حزب جمعیت اسلامی افغانستان تاکید کرده است که این حزب برای مقاومت در برابر برکناری عطامحمد نور، از اعتراضات مدنی استفاده خواهد کرد، اما اگر دولت افغانستان از زور استفاده کند آنها نیز از خود دفاع خواهند کرد.

این در حالی است که برخی از نمایندگان افغان روز گذشته هشدار دادند که درصورت پافشاری ارگ ریاست جمهوری افغانستان بر تغییر در رهبری ولایت بلخ ممکن است جنگ و خونریزی در این ولایت رخ دهد.

پیش از این «رازق قادری» معاون عملیاتی فرماندهی پلیس و فرمانده نیروهای نظم عمومی پلیس ولایت بلخ حمایت خود را از عطامحمد نور اعلام کرده بود.

«ویس برمک» وزیر کشور افغانستان نیز در واکنش به موضع‌گیری برخی از مقامات امنیتی هشدار داده بود که نیروهای پلیس نباید در مسائل سیاسی دخالت کنند.

به نظر برخی از کارشناسان حکومت مرکزی راهی جز تفاهم با حزب جمعیت اسلامی افغانستان برای استقرار والی جدید در ولایت بلخ ندارد زیرا عطامحمد نور از محبوبیت مردمی و نفوذ گسترده‌ در این ولایت برخوردار است.