انتقاد ترامپ از روابط تجاری چین با کره شمالی

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، عنوان داشت: اینکه چین اجازه می‌دهد نفت خام به کره شمالی برسد، بسیار «ناامید کننده» است.

وی افزود چنین کاری می‌تواند دستیابی به راه حلی دوستانه برای حل بحران اتمی پیونگ یانگ را متوقف کند.

ترامپ گفت: : مچ خلافکار گرفته شد . خیلی ناامید کننده است که چین اجازه می‌دهد نفت خام به کره شمالی برسد. اگر چنین چیزی ادامه پیدا کند، هیچ وقت به راه حلی دوستانه برای مشکل کره شمالی نمی‌رسیم.

این وضعیت در حالی است که پکن روز پنجشنبه و در واکنش به گزارش یک روزنامه کره جنوبی که از تلاش «غیرقانونی» چین برای همکاری با نفتکش‌های کره شمالی خبر داده بود، اعلام کرد هیچ یک از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، فروش نفت خام توسط نفتکش‌های دریایی چین به کره شمالی را تحریم نکرده است.

دولت دونالد ترامپ در آمریکا از زمان شروع به کار خود، تلاش‌های بین المللی برای افزایش تحریم‌های جهانی علیه کره شمالی را به دلیل آزمایش موشک‌های مسلح به کلاهک اتمی، تشدید کرده است.

واشنگتن معتقد است همکاری کامل چین که همسایه و اصلی‌ترین شریک تجاری کره شمالی محسوب می‌شود، برای حل این بحران ضروری است. با این حال آمریکا به کره شمالی هشدار داده تمامی اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی، روی میز است.

شورای امنیت سازمان ملل در تازه‌ترین قطعنامه خود علیه کره شمالی که هفته گذشته و با اجماع کامل تصویب شد، فشارها بر این کشور را افزایش داده و محدودیت دسترسی کره شمالی به نفت تصفیه شده و نفت خام را بیشتر کرد.

مطابق آخرین قطعنامه شورای امنیت، صادرات نفت تصفیه شده به کره تا ۹۰ درصد باید کاهش بیابد و سقف ۵۰۰ هزار بشکه در سال برسد.

این قطعنامه که آمریکا نویسنده اولیه آن بود، همچنین سقف دستیابی کره شمالی به نفت خام را به چهار میلیون بشکه در سال رسانده و از شورای امنیت می‌خواهد اگر کره شمالی به آزمایش‌های بالستیک بین قاره‌ای ادامه داد، این محدودیت را بیشتر کند.