به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين مقام نظامي كره جنوبي كه خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: ما متوجه شديم برخي از يگانهاي ارتش كره شمالي كه در حال انجام مانور سالانه زمستانه خود بودند، شبانه به پايگاههاي خود بازگشتند.

سخنگوی ستاد مشترک ارتش خبر مانور لغو شده را تائید نکرد اما اظهار داشت: یگان‌های ارتش کره شمالی پس از انتشار خبر درگذشت رهبر این کشور تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده و اکثر نیروهای مستقر در مرز دو کره پرچم‌های خود را به حالت نیمه برافراشته درآوردند.

کره جنوبی ارتش خود را در حالت آماده‌باش قرار داده اما این سخنگو اظهار داشت: هیچ فعالیت غیرمعمولی در آن طرف مرز کره شمالی گزارش نشده است.

ارتش کره شمالی بر افزایش تدابیر شدید امنیتی پس از درگذشت بنیان‌گذار این کشور، کیم ایل سونگ در سال ۱۹۹۴ نیز تمرکز کرده بود.

یک روزنامه در کره جنوبی گزارش داد: تدابیر امنیتی در برخی از شهرهای کره شمالی افزایش یافته و به عنوان مثال در شهر موسان، سربازان ارتش به فاصله چهار متر به چهار متر در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

از سوی دیگر رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند: کیم جونگ اون، رهبر جدید کره شمالی از جسد پدرش بازدید به عمل آورد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد: " رفیق کیم جونگ اون " به همراه دولتمردان و مقامات نظامی از جسد " رفیق کیم جونگ ایل " بازدید به عمل آوردند.

جسد کیم جونگ ایل در کاخ یادمان کومسوسان درون یک محفظه شیشه‌ای نگهداری می‌شود.

کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی در سن ۶۹ سالگی و به خاطر سکته قلبی جان خود را از دست داد. وی دو روز پیش هنگام سفر با یک قطار دچار حمله قلبی شد.

کره شمالی اعلام کرد که مراسم تدفین کیم جونگ ایل در تاریخ ۲۸ دسامبر برگزار می‌شود و از مردم خواسته تا پسرش را به عنوان " جانشین بزرگ " بپذیرند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پس از انتشار خبر درگذشت رهبر کره شمالی، هو جین تائو، رئیس‌جمهور چین از سفارت کره شمالی در پکن بازدید به عمل آورده و در این بازدید با مقامات سفارت ابراز همدردی کرده است.

چین نزدیک‌ترین متحد کره شمالی است و تنها چند ساعت پس از انتشار خبر مرگ رهبر کره شمالی از جانشین وی کیم جونگ اون حمایت کرد و از مردم کره شمالی خواست تا اتحاد خود را حفظ کنند و غم و اندوه خود را تبدیل به قدرت نمایند.

دولت چین که نگران بی‌ثبات شدن مناطق مرزی خود با کره شمالی است، همچنین قول داده همکاری ویژه‌ای با کره شمالی برای برقراری صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره در منطقه داشته باشد.

یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین اعلام کرد: ما معتقدیم تحت رهبری حزب کارگران کره و رفیق کیم جونگ اون، مردم کره شمالی می‌توانند اتحاد خود را حفظ کنند و غم و اندوه خود را به قدرت تبدیل نمایند.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند: چین قصد دارد برای اطمینان یافتن از عدم بی‌ثباتی در کره شمالی، حمایت‌های خود را از این کشور فقیر افزایش دهد.

اطلاعات اندکی درخصوص کیم جونگ اون، پسر سوم کیم جونگ ایل در دست است. وی در دهه ۲۰ زندگی خود به سر می‌برد و در سپتامبر ۲۰۱۰ سمت‌های عالی دولتی به وی محول شد.

رسانه‌های دولتی چین امروز(سه‌شنبه) بر لزوم انتقال قدرت آرام در کره شمالی پس از مرگ کیم جونگ ایل تاکید کردند.

روزنامه چاینا دیلی، کیم جونگ ایل را به عنوان دوست نزدیک مردم چین معرفی کرد و اعلام کرد: این رهبر روابط چین و کره شمالی را به سطح جدیدی رساند.

در مقاله‌ نوشته شده در این روزنامه آمده است: پکن و پیونگ یانگ دارای روابط طولانی‌مدت دوستانه هستند.

در ادامه این مقاله آمده است: ما امیدواریم همسایه ما تلاش‌های خود را برای ساخت یک کره شمالی قدرتمندتر از لحاظ اقتصادی تحت رهبری جدید خود ادامه دهند.

در یک مقاله در روزنامه گلوبال تایمز نیز آمده است: پکن حامی قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر جدید کره شمالی خواهد بود.

در این مقاله آمده است: پکن حامی انتقال قدرت آرام در کره شمالی است.

یک تحلیلگر سیاسی نیز اظهار داشت: دغدغه اصلی چین در حال حاضر حفظ ثبات در کشور همسایه کره شمالی است و در اکثر تیترهای روزنامه‌های چین کلمه " ثبات " به چشم می‌خورد.

كوبا سه روز عزاي عمومي اعلام كرده است. هوگو چاوز تسليت گفته و مراتب تاسف خود را اعلام كرده و با دولت و مردم اين كشور اعلام همبستگي كرده است.