استقبال شینزو آبه از تصمیم دو کره برای آغاز مذاکرات

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، روز یکشنبه از آغاز مذاکرات میان دو کره در خصوص امکان حضور کره شمالی در المپیک زمستانی 2018 در پیونگ چانگ استقبال کرد.

شینزو آبه در مصاحبه ای ضمن استقبال از آغاز مذاکرات میان کره شمالی و کره جنوبی در این خصوص گفت: «تنها مساله ای که به این مذاکرات اعتبار می بخشد، تعهد و اقدام مشخص پیونگ یانگ برای کنار گذاشتن موشک ها و تسلیحات هسته ای اش به شیوه ای قابل تایید و برگشت ناپذیر است.»

روز جمعه کره جنوبی و کره شمالی با آغاز نخستین دور مذاکرات رسمی میان دو کشور موافقت کردند. قرار است مذاکرات میان سئول و پیونگ یانگ روز سه شنبه با تمرکز بر امکان حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی 2018 در پیونگ چانگ برگزار شود.

تنش ها در شبه جزیره کره در پی تداوم برنامه های موشکی و تسلیحات هسته ای کره شمالی و همچنین تمرینات نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا به شدت افزایش یافته است. پیش از این مقامات کره شمالی آغاز هرگونه مذاکرات در این خصوص را رد می کردند؛ اما کیم جونگ اون در سخنرانی سال نوی خود تمایل کره شمالی برای حضور ورزشکاران این کشور در المپیک زمستانی 2018 در کره جنوبی را اعلام کرد. این سخنرانی موجب اعلام آمادگی دو طرف برای آغاز نخستین دور مذاکرات میان دو کشور شد.