نقشه جدید آمریکا در منظقه  لو رفت

در حالی که بار دیگر تنش در روابط پاکستان و آمریکا به دلیل اظهارات تند اخیر ترامپ علیه اسلام‌آباد افزایش یافته است، مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان درباره حملات احتمالی به مراکز امن تروریستی در خاک پاکستان هشدار داد.

«فرامرز تمنا» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان به «آریانانیوز» گفت: اگر حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی در افغانستان ادامه یابد آمریکا ممکن است به اهداف تروریستی در عمق خاک پاکستان حمله کند.

وی در ادامه تصریح کرد که اگر توقف کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان کارساز نباشد پاکستان هدف تحریم‌های شدید اقتصادی قرار خواهد گرفت.

تمنا اظهار داشت: در راهکاری که آمریکا در حال اجرا دارد در مرحله نخست کمک‌های مالی متوقف می‌شوند در مرحله بعدی مراکز امن تروریستی هدف حملات نظامی قرار خواهند گرفت واگر پس از وضع تحریم‌های اقتصادی حمایت پاکستان هنوز هم از گروه‌های تروریستی ادامه یاید آمریکا روابط دیپلماتیک خود پاکستان را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

«صبغت‌الله احمدی» معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نیز گفت: دولت افغانستان امید دارد تا پاکستان با درک وضعیت جاری علیه گروه‌های تروریستی و حامیان آنها اقدام کند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان افغان بر این باورند که فشارهای کوتاه مدت آمریکا بر اسلام‌آباد نه تنها به برقراری امنیت در افغانستان کمک نخواهد کرد بلکه سبب پیچیدگی بیشتر در روابط کابل-اسلام‌آباد نیز خواهد شد که به نفع افغانستان نیست.

در حال حاضر کمک‌های مالی آمریکا به پاکستان سالانه دو میلیارد دلار تخمین زده شده است که 900 میلیون آن به عنوان هزینه مبارزه با تروریسم به پاکستان پرداخته می‌شود و در ازای مابقی این مبلغ تجهیزات نظامی از آمریکا دریافت می‌کند.