مذاکرات سیاسی تنها راه حل مرکل برای خروج از بن بست

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار مذاکرات برای برون‌رفت از بن بست سیاسی در آلمان را سرنوشت ساز خواند.

این شبکه گزارش داد: مذاکرات سرنوشت ساز میان حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل و حزب سوسیال‌دموکرات مارتین شولتس آغاز شد.

با گذشت بیش از سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی، اکنون دو حزب بزرگ این کشور باید برای تشکیل ائتلافی دولتی به تفاهم برسند. در صورت شکست، امکان بازگشت مردم آلمان به پای صندوق‌های رای وجود دارد.

این مذاکرات به منزله آخرین شانس است. آنگلا مرکل اگر چه پیروز انتخابات پارلمانی سپتامبر شد، اما نتوانست اکثریت را بدست آورد. پس از ناکامی او در همراه کردن لیبرال‌ها و طرفداران محیط زیست، اکنون مرکل تلاش می‌کند برای تشکیل دولت جدید ائتلافی به توافقی با حزب سوسیال‌دموکرات دست یابد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این باره گفت: «وارد گفتگو‌هایی می‌شوم که نقطه شروعش خوشبینی است. اگر چه از کار‌های زیادی که پیش روی ماست، اطلاع دارم. اما براین باورم می‌توانیم شروط تشکیل دولتی باثبات را فراهم آوریم.»

فرانس بیست و چهار در ادامه به موارد زیاد اختلاف میان دو حزب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌دموکرات اشاره کرد و افزود: در بطن بحث و جدل ها، مسئله یک میلیون پناهجو قرار دارد که از سال دو هزار و پانزده وارد آلمان شده اند. درحالی که سوسیال دموکرات‌ها خواستار تعدیل شرایط پیوستن اعضای خانواده‌های پناهجویان هستند، حزب محافظه‌کار اتحادیه سوسیال‌مسیحی کاهش حمایت‌ها را طلب می‌کند. آنگلا مرکل برای یافتن توافق پنج روز فرصت دارد و در صورت شکست، احتمالا سی و چهار درصد از آلمانی‌ها موافق برگزاری دوباره انتخابات خواهند بود.