حزب مخالف دولت ترکیه درصدد حمایت از اردوغان

اپوزیسیون ملی گرای ترکیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در انتخابات 2019 از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی این کشور، حمایت می کند.

«حزب حرکت ملی» ترکیه، که کمترین تعداد کرسی های پارلمان را در اختیار دارد، اعلام کرد برای اعطای اختیارات اجرایی به رجب طیب اردوغان از وی در انتخابات ریاست جمهوری 2019 این کشور حمایت خواهد کرد.

«دولت باحچلی»، رهبر این حزب در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام حمایت از اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری آتی اظهار کرد: «حزب حرکت ملی هیچ نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد.»

شهروندان ترکیه در سال 2019 همزمان در دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شرکت خواهند کرد.

باحچلی همچنین اعلام کرد حزب حرکت ملی در صورت درخواست حزب عدالت و توسعه، حزب حامی اردوغان، تشکیل ائتلاف با این حزب برای انتخابات پارلمانی را در نظر خواهد گرفت.

حزب حرکت ملی در انتخابات پارلمانی 1999 ترکیه، 18 درصد کرسی های پارلمان را به دست آورد اما در انتخابات های بعدی این میزان به تدریج کاهش یافت؛ تا آنجا که این حزب در انتخابات پارلمانی 2002 تنها 9.5 درصد کرسی های پارلمان را به خود اختصاص داد. با این حال، در انتخابات پارلمانی نوامبر 2015، 11.9 درصد کرسی های پارلمان به حزب حرکت ملی اختصاص یافت.