حمایت آمریکا از تروریست‌ها در حمله به پایگاه نظامی روسیه

"فرانتس کلینتسویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه ردپای آمریکا را در تلاش گروههای تروریستی برای حمله به تاسیسات نظامی روسی در خاک سوریه به کمک پهپادهای جنگی می بیند.

وزارت دفاع روسیه روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که در شب 6 ژانویه در سوریه تلاش گروه‌های تروریستی برای حمله به پایگاه هوایی "حمیمیم" و مرکز پشتیبانی-لجستیکی ناوگان دریایی روسیه در بندر طرطوس، با شکست مواجه شد.

مقامات نظامی روس یادآور شده اند که تروریستها برای نخستین بار از هواپیماهای بدون خلبانی استفاده کرده اند که از فاصله بیش از 50 کیلومتری شلیک شده و از تجهیزات مدرن دارای هدایت و مسیریابی ماهواره‌ای برخوردار بوده اند.   

فرانس کلینتسویچ در گفت‌وگو با این خبرگزاری، یادآور شد که چنین حملاتی به تاسیسات نظامی روسیه در سوریه نمی توانسته بدون کمک سرویس‌های اطلاعاتی صورت گرفته باشد، برای اینکه چنین اقدامی بدون تامین مالی و برخورداری از تجهیزات جانبی و پشتیبانی فنی لازم امکان پذیر نبوده است.

این سناتور بلندپایه با اشاره به اینکه دسترسی به چنین امکاناتی اصلا در سوریه ممکن نبوده و این کار سرویسهای اطلاعاتی است که توسط آمریکا هدایت می شوند، افزود: «برای حمله به تاسیسات نظامی روسیه با بکارگیری پهپاد جنگی، لازم بوده تا به خوبی با وضعیت جغرافیایی، هوایی منطقه آشنایی داشته و مقدمات این اقدام با دقت زیاد فراهم سازی شده باشد.»  

وی با ابراز خشم و نفرت از اقدامات ریاکارانه نیروهای ویژه کشورهای غربی، تاکید کرد: «از یک سو سرویسهای اطلاعاتی آمریکا ما را از فراهم سازی مقدمات حمله تروریستی در سنت پترزبورگ مطلع می کنند، ولی در عین حال افراد دیگری را برای حمله تروریستی به تاسیسات نظامی ما در سوریه، آموزش داده و تجهیز فنی می کنند.»

به عقیده این مقام پارلمانی، این روش نوع جدید جنگ تروریستی است. این جنگها حتی در آینده بهبود یافته و تشدید خواهند یافت و تروریستها بیش از پیش از فناوریهای جدید استفاده خواهند کرد. وی افزود: «این فناوریهای جدید می توانند به کشورهای مختلف منتقل شده (و به دست شبکه های تروریستی برسد). البته در سوریه به دلیل تسلیحات دفاعی مناسب می توان براحتی این پهپادها را نابود کرد. ولی در شرایط شهری که جان جمعیت بسیار زیادی هم در معرض چنین خطری قرار دارد، چنین دفاعی غیرممکن است.»

"یوری شویتکین" نائب رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه نیز معتقد است که تلاش تروریستها برای حمله به تاسیسات نظامی این کشور در سوریه تنها با حمایت کشورهای غربی ممکن بوده است.

وی به خبرنگار «نووستی» گفت: «به عقیده من، این حمله کار گروه تروریستی داعش بوده و من بسیار نگران هستم که آنها (داعش) مستقل عمل نکرده باشند و این حمله اگر نگوییم با کمک و دخالت مستقیم، ولی با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی صورت گرفته باشد. برای اینکه داعش قطعا بدون کمک کشورهای غربی نمی توانسته به چنین فناوریهای هوایی دست پیدا کرده باشد.»

این مقام پارلمانی یادآور شد که خوشبختانه در پایگاه هوایی حمیمیم و مرکز پشتیبانی فنی ناوگان دریایی در بندر طرطوس، سیستم امنیتی بسیار مطمئنی مستقر است و آنها مجهز به انوع سامانه های دفاع ضدهوایی بوده و قادر به دفع چنین حملاتی هستند.