ظهور گروه‌های تروریستی در کشورهای آسیای مرکزی

«ایرلان کارین» رئیس شورای روابط بین‌الملل قزاقستان در کنفرانسی مطبوعاتی با طرح 10 رویداد مهم‌ آسیای مرکزی در سال 2018، اظهار داشت: در سال جدید احتمالا رهبران کشورهای آسیای مرکزی برای نخستین بار بعد از سال 2005 گردهم جمع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سال 2018 با گسترش همکاری‌های متقابل کشورهای آسیای مرکزی همراه خواهد بود،گفت: این فرایند در سال 2017 قابل مشاهده بود، اما در سال جدید توسعه همکاری‌ها بین کشورهای منطقه پایدارتر خواهد شد.

کارین با اشاره به اینکه همکاری بین کشورهای منطقه‌های مربوط به تمام حوزه‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: احتمال اجتماع سران کشورهای آسیای مرکزی در سال 2018 برای نخستین بار در طی سال‌های اخیر وجود دارد.

این کارشناس قزاق ادامه داد: اما در عین حال باید اعتراف کرد که همکاری‌های منطقه‌ای بیشتر در قالب همکاری 2 یا حداکثر 3 جانبه‌ صورت خواهد گرفت و روابط بین کشورهای کلیدی منطقه نقش پررنگ‌تری خواهد داشت.

کارین درباره افزایش خطرات تروریستی در آسیای مرکزی در سال 2018  تصریح کرد: با تغییر اوضاع نظامی و سیاسی در سوریه و عراق کشورهای منطقه ممکن است با خطر بازگشت شبه‎نظامیان به وطن خود مواجه شوند.

این کارشناس گفت: بر اساس اطلاعات و آمار سازمان‌های مختلف در خاک سوریه و عراق تقریبا 5 هزار شهروند کشورهای آسیای مرکزی در عملیات نظامی در قالب گروه‌های تروریستی شرکت داشتند.

وی ادامه داد: در سال 2017 شاهد حضور شهروندان کشورهای آسیای مرکزی در فعالیت‌های تروریستی در کشورهای روسیه، اروپای غربی و آمریکا بودیم.