کره‌شمالی: برای مقابله با آمریکا بمب اتمی و هیدروژنی می‌سازیم

کره‌شمالی گفت‌وگو درباره مساله سلاح هسته‌ای خود در جریان مذاکراتش با کره‌جنوبی را رد کرد.

نخستین دور از مذاکرات رسمی میان دو کره، که به مدت بیش از دو سال در آن وقفه افتاده بود، روز گذشته برگزار شد. در بیانیه مشترکی، که بعد از این نشست 11 ساعته صادر شده، طرفین با برگزاری مذاکرات نظامی توافق کرده‌اند.

مقام‌های کره‌شمالی و کره‌جنوبی اعلام کردند که با انجام مذاکرات برای حل مشکلات و جلوگیری از تنش‌های احتمالی موافقت شده است.

«ری‌سون گوین» رئیس هیات مذاکره‌کننده کره‌شمالی گفت: «هدف از همه تسلیحات ما ازجمله بمب‌های اتمی، بمب‌های هیدروژنی و موشک‌های بالستیک، صرفا آمریکا و نه برادران ما (در کره‌جنوبی)، چین یا روسیه.»

ری، که ریاست کمیته اتحاد مسالمت‌آمیز در سئول را نیز بر عهده دارد، گفت: «این مساله، مشکلی میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی نیست و مطرح شدن آن پیامدهایی منفی خواهد داشت و دستاوردهای خوب امروز را از بین می‌برد.»

از سوی دیگر، وزیر اتحاد در کره‌جنوبی در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که کشورش معتقد است بهبود روابط میان دو کره و عملی‌کردن مجموعه گام‌های توافق‌شده در مذاکرات روز سه‌شنبه میان این دو کشور می‌تواند به گفت‌وگو «برای حل ریشه‌ای» مساله هسته‌ای شبه‌جزیره کره در آینده منتهی شود.

این وزیر افزود: «از نزدیک درباره این روند با ایالات متحده، چین، ژاپن و دیگر همسایه‌ها هماهنگ خواهیم شد.»

وی افزود کشورش از همسایه شمالی خود توقف اقدامات تحریک‌آمیز، که به تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره می‌انجامد را می‌خواهد. پیونگ‌یانگ نیز با ضرورت تضمین صلح در این منطقه موافقت کرده است.

دو کره، هفته گذشته برای اجرای این مذاکرات در روستای مرزی «پنمنجوم»، که در آن توافق آتش‌بس در جنگ کره امضا شد، به توافق رسیده بودند.

این نخستین دیدار میان شمال و جنوب از دسامبر 2015 محسوب می‌شود.

این مذاکرات بر محور مشارکت پیونگ‌یانگ در بازی‌های المپیک زمستانی، که ماه آینده در «پیونگ‌چانگ» کره‌جنوبی برگزار خواهد شد، متمرکز شده است.