توقف همکاری نظامی پاکستان با آمریکا

«خرم دستگیرخان» وزیر دفاع پاکستان در پی تعلیق کمک های مالی آمریکا از توقف همکاری‌های امنیتی «اسلام آباد» با واشنگتن خبر داد.

وی افزود: هنوز مسیرهای زمینی و دالان هوایی پاکستان به روی آمریکا بسته نشده است اما اگر ناچار شویم در شرایط خاص از این گزینه هم استفاده خواهیم کرد.

دستگیرخان گفت: عدم ارائه کمک های واشنگتن به اسلام آباد منجر به توقف گفت‌وگوهای راهبردی می شود که بیش از یک سال است مقامات دو کشور سرگرم آن هستند.

وزیر دفاع پاکستان همچنین از آمریکا به دلیل عدم همکاری در ایجاد عملیات حصارکشی مرزی با افغانستان جهت جلوگیری از عبور و مرور شبه نظامیان انتقاد کرد.

این مقام امنیتی پاکستان در این زمینه گفت: اسلام‌آباد از اظهارات سخنگوی پنتاگون درباره ادامه کمک‌های مالی آمریکا به شدت ناراحت است و اولین واکنش ما در این زمینه قطع همکاری امنیتی با واشنگتن می‌باشد.

روز گذشته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)گفت: کمک مالی و امنیتی واشنگتن به اسلام‌آباد متوقف نشده به حالت تعلیق درآمده است و آماده همکاری با این کشور برای عملیات بدون امتیاز علیه تروریست‌ها هستیم.

وزارت دفاع پاکستان اعلام کرد: تقاضای آمریکا برای اقدامات بیشتر از جانب پاکستان قابل پذیرش نیست و واشنگتن نباید برای ادامه همکاری چنین شرایطی تعیین کند.

پنتاگون در حال بررسی این موضوع است که آیا پاکستان در اعتراض به توقف کمک‌های آمریکا قصد دارد ارسال تدارکات ناتو از کراچی به افغانستان را متوقف کند.

پاکستان اعلام کرد در واکنش به توقف کمک‌های مالی و امنیتی آمریکا، مالیات انتقال کالا‌های ناتو از مسیر این کشور به افغانستان را افزایش می‌دهد.

منابع خبری پاکستان از تصمیم دولت و ارتش این کشور مبنی بر بستن مسیر انتقال تجهیزات ناتو خبر می‌دهند.

در حال حاضر تدارکات ناتو از طریق بندر کراچی به مرز «تورخم» و «چمن» حمل و به افغانستان منتقل می‌شود.

چندی پیش وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد: با توجه به تعلیق کمک مالی و امنیتی واشنگتن به اسلام‌آباد، اتحاد و همکاری با آمریکا را تمام‌ شده می‌دانیم.

رئیس جمهور آمریکا در نخستین پیام توئیتری خود در سال 2018 میلادی از قطع کمک های واشنگتن به دولت پاکستان خبر داد و اعلام کرد که واشنگتن در اقدامی احمقانه در طی 15 سال گذشته 33 میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است که این روند ادامه نخواهد یافت.

وی ادامه داد: پاکستان جز دروغ و فریب کاری چیزی تحویل آمریکا نداده و رهبران این کشور ما را احمق فرض کرده‌اند.