سیل در کالیفرنیا 13 قربانی برجای گذاشت

سیل روز سه شنبه در نواحی ساحلی کالیفرنیا دستکم 13 کشته بر جای گذاشت. این در حالیست که پوشش گیاهی این منطقه که تا حدودی می‌توانست مقابل سیل ایستادگی کند نیز در آتش­ سوزی­‌های شدید ماه گذشته از بین رفته است.

بارندگی شدید در بامداد سه شنبه رخ داد. پیش از وقوع این بارندگی به هزاران نفر از ساکنان بخش سانتاباربارا در امتداد ساحل اقیانوس آرام در شمال لس آنجلس دستور تخلیه داده شد. این دومین بار از ماه دسامبر است که به برخی از این مناطق دستور تخلیه داده می‌­شود.

آمبر اندرسون، سخنگوی اداره آتش­‌نشانی سانتاباربارا گفت: تنها 10 تا 15 درصد افراد مطابق دستور منطقه را تخلیه کردند.

نیروهای بخش اورژانس با استفاده از سگ­ها و بالگردهای جستجوگر ده­ها تن از افراد گرفتار در منطقه میان اقیانوس و جنگل ملی لس‌پادرس واقع در 110 مایلی شمال لس‌آنجلس، را نجات دادند.

بیشترین آسیب ناشی از وقوع سیل در مناطق پرجمعیت مونتسیتو و کارپنتری خارج از شهر سانتاباربارا رخ داده است.

سیل باعث شکستن درخت­ها و خرد شدن اتومبیل­ها و همچنین موجب مسدود شدن بزرگراه مواصلاتی 101 در امتداد ساحل شده است.

بیل بروان، شهردار شهر سانتاباربارا در کنفرانس خبری گفت: بهترین توصیف برای این حادثه این است که انگار جنگ جهانی رخ داده است.

وی افزود: شمار کشته ­شدگان احتمالا افزایش خواهد ­یافت، زیرا نیروهای امداد همچنان در حال آواربرداری صدها خانه آسیب‌­دیده و ویران‌­شده برای یافتن بازماندگان هستند. وی یک بار تعداد مفقودان این حادثه را دست کم دهها نفر و در جای دیگر تعداد آنها را نامشخص اعلام کرده است.

در پی وقوع سیل در این منطقه، حدود 300 نفر در یک دره گیر افتاده‌­اند. مقامات محلی با کمک بالگردهای گارد ساحلی آمریکا در تلاش برای نجات این افراد هستند.

در حال حاضر، شمار تلفات این حادثه از تلفات سیل کالیفرنیا در 10 ژانویه در سال 2005 فراتر رفته است.

خطر ناشی از سیل باعث شد که به هفت هزار سکنه این شهر دستور تخلیه منازل پیش از وقوع باران شدید داده شود و 23 هزار نفر دیگر را نیز ترغیب به تخلیه داوطلبانه نمایند.

بروان گفت سیل هم مناطقی که تخلیه اجباری و هم مناطقی که داوطلبانه تخلیه شدند، را در بر گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی مناطق جزء مناطق تخلیه اجباری نبودند، گفت: در چنین شرایطی تعیین منازل یا نواحی در معرض آسیب امکان­پذیر نیست.

آتش ­سوزی ماه گذشته که بزرگترین آتش ­سوزی در تاریخ کالیفرنیا بود، باعث آسیب­‌پذیری بیشتر این منطقه در برابر سیل شد. آتش­‌سوزی باعث از بین رفتن گیاهان و درختچه‌­هایی شد که خاک را در منطقه حفظ و با ایجاد یک لایه بر روی زمین، از جاری شدن سیل جلوگیری می­‌کنند.

برخی از ساکنان محلی که به خاطر آتش­ سوزی ماه گذشته مجبور به ترک منازل خود شدند، این هفته نیز به خاطر بارندگی شدید منازل خود را ترک کردند.