آغاز مبارزات فلسطینی ها در کرانه باختری

رای الیوم در مطلبی با اشاره به هلاکت یک صهیونیست در نابلس آورده است: شاید از شدت انتفاضه در کرانه باختری و غزه کاسته شده باشد اما کشته شدن حاخام «رزیئیل شیفاح» ۳۵ ساله با شلیک به خودروش در شهرک نشین «حافات گلعاد» در نزدیکی شهر نابلس و عدم بازداشت عاملان این حمله تحول مهمی محسوب می شود و می تواند سرآغاز بازگشت مقاومت مسلحانه ضد اشغالگران و شهرک نشینان باشد.

این رسانه می نویسد: آنچه کابینه های اسرائیلی از آن هراس دارند بازگشت فلسطینی ها به مبارزه مسلحانه و روی آوردن به سلاح برای مقاومت ضد اشغالگران است. آنچه باعت می شود این موضوع را مطرح کنیم استقبال جنبش های مقاومت فلسطینی حماس و جهاد اسلامی است. حماس آنرا عملیاتی قهرمانانه دانست و گردانهای قسام از آن فراتر رفت و عملیات نابلس را اولین واکنش عملی ضد سران دشمن و حامیان آنها دانست.

رای الیوم نوشت: تاکنون هیچ طرف فلسطینی مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است و این ابهام را بیشتر می کند اما شواهد بسیاری نشان می دهد که بیشتر گروههای فلسطینی از جمله فتح و جبهه مردمی ممکن است در ورای این عملیات و چه بسا عملیات های آتی باشند.

به نوشته این رسانه؛ سه تحول مهمی در این راستا وجود دارد؛ نخست، ایجاد تغییر اساسی میان فلسطینی ها برای بازگشت مقاومت مسلحانه با توجه به موضع آمریکا که هدفش نابودی راهکار تشکیل دو کشور و نابودی هر اقدامی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین است و نیز  روی آوردن فلسطینی ها به مقاومت با توجه تلاش آمریکا برای قرار دادن قدس به عنوان پایتخت اشغالگران و همسویی کشورهای عربی با این رویکرد(ترامپ) است.

دوم، تاکید فلسطینی ها که آخرین آن از زبان نبیل شعث مشاور رئیس تشکیلات خودگردان روز گذشته انجام شد مبنی بر طرح آمریکا برای عزل محمود عباس و جایگزین کردن آن با رهبری جدید که معامله بزرگ(معامله قرن) را بپذیرد.

سوم، برگزاری نشست شورای مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین در رام الله ظرف چند روز آینده(۱۴ ژانویه) با حضور نمایندگان حماس و جهاد اسلامی  و وجود رویکرد مبنی بر اتخاذ تصمیمات مهم و حساس از جمله تجدید نظر در به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر، لغو هماهنگی امنیتی و نه تعلیق آن و عمل نکردن به پیمان اسلو.

رای الیوم می نویسد: ترامپ تهدید به توقف کمک های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطینن در رام الله کرده است که این به مثابه اعلان جنگ و شعله ور کردن خشم مسلحانه در کرانه باختری است و عملیات نابلس می تواند پیام آشکاری به واشنگتن در این راستا باشد. شعله ور شدن انتفاضه مسلحانه همه معادلات را نه تنها در اراضی اشغالی بلکه در کل منطقه بر هم می زند. فلسطینی ها چیزی برای از دست دادن ندارند و اگر برخیزند همه چیز را نابود می کنند به نظر می رسد که لحظه انقلاب نزدیک شده است.