12 جنگنده آمریکایی وارد استونی شدند

این مطلب را 'کارل بیلدت' (Carl Bildt) نخست وزیر و وزیرخارجه سابقه سوئد در حساب شخصی توئیتر خود منتشر کرد.

درهمین حال تارنمای خبری 'اسپوتنیک نیوز' (Sputniknews ) نیز با اعلام این خبر نوشت: جنگنده های آمریکایی برای شرکت در یک رزمایش وارد استونی شدند.

اسپوتنیک نیوز از مبدا 'تالین' ( Tallin) پایتخت استونی در ادامه افزود: بنابر بیانیه مقر نیروهای دفاعی استونی، 12فروند جنگنده اف-16 آمریکایی از گارد ملی هوایی اوهایو روز یکشنبه (روز گذشته) به منظور شرکت در یک رزمایش چند ملیتی وارد استونی شدند.

از سویی دیگر تارنمای خبری 'نیروهای هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا' (usafe) نیز ضمن تایید این خبر، از مبدا پایگاه هوایی آماری استونی نوشت: 12 فروند جنگنده فالکون اف-16 از گارد ملی هوایی اوهایو درمورخ 14 ژانویه (24 دی ماه) در پایگاه هوایی آماری استونی بعنوان بخشی از 'بسته امنیتی تئاتر' (Theater Security Package) در حمایت از ' عملیات عزم آتلانتیک' (Operation Atlantic Resolve)، در استونی بر زمین نشستند.

تارنمای خبری نظامی usafe آمریکا در ادامه نوشت: علاوه بر 12 جنگنده فالکون، نزدیک به 300 نفر از نیروهای تیپ 180 و حدود 75 نفر از پرسنل هوایی از تیپ 52 از پایگاه هوایی 'اسپانگدالم' (Spangdahlem) آلمان از قشون 112 حضور دارند.

بنابراین گزارش، سرهنگ 'گِرگ باراش' (Greg Barasch) از فرماندهی قشون 112 درباره این جنگنده های آمریکایی گفت: اعزام جنگنده اف-16 ما به استونی نشان دهنده توانایی ماموریت های پروازی در نقاط مختلف جهان است، همینطور موجب افزایش توانایی و آمادگی در ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین با دیگر شرکای منطقه ای آمریکا است.

این فرمانده نظامی آمریکایی افزود: قصد داریم تا با نیروی هوایی استونی چندین ماه عملیات پروازی مستمر داشته باشیم.

بنابراین گزارش و به گفته باراش، اسکادران اف-16 تازه نفس آمریکایی قصد دارد حدود 60 ماموریت در هفته انجام دهد.

وی گفت که این اسکادران نه تنها یک نیروی بازدارنده است بلکه نشان دهنده حمایت و تعهد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و متحدان منطقه ای کشورهای متحد آمریکا در این منطقه است.