تشکیل نهاد عربی برای کمک به آوارگان فلسطینی

'محمد البرادعی' تاکید کرد: همه نشانه های حاکی از آن است که دونالد ترامپ فلسطینیان را به خاطر نپذیرفتن معامله قرن مجازات، و کمک های خود را به آژانس امدادرسانی و اشتغال آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) قطع خواهد کرد.

البرادعی در صفحه توئیتر خود نوشت: مخالفت فلسطینیان با معامله قرن به مجازات آن ها از سوی ترامپ منجر خواهد شد و آمریکا کمک های خود را به آنروا برای بیش از پنج ملیون آواره فلسطینی قطع خواهد کرد. آیا طرحی جایگزین برای نجات و حفظ کرامت خود تهیه کرده ایم یا این که بشریت و انسانیت از اولویت های ما نیست؟

البرادعی در توئیتی جداگانه افزود: پیشنهاد می کنم به جای آن که فقط ناله و فریاد کنیم، نهادی دولتی یا خصوصی عربی برای ارائه کمک های بشر دوستانه به ملیون ها آواره عربی تاسیس کنیم. چرا ما همیشه خود را ناتوان و بی اراده نشان می دهیم؟

ترامپ در اعمال فشار به فلسطینی ها برای پذیرش شرایط مذاکره با طرف اسرائیلی با میانجیگری آمریکا تهدید کرد که ده‌ها میلیون دلار کمک مالی به آنروا را به نصف کاهش داده یا آن را به طول کامل قطع خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته ‌اند ترامپ هنوز تصمیم نهایی را نگرفته، اما احتمال دارد از ۱۲۵ میلیون دلار در نظر گرفته شده برای آنروا تنها به ۶۰ میلیون دلار بسنده کند.

پیشنهادهای آمریکا درباره روند به اصطلاح صلح بین فلسطینیان ورژیم صهیونیستی به 'معامله قرن ' معروف شده است. این طرح جارد کوشنر داماد و مشاور ترامپ با همکاری جیسون گرینبلات فرستاد ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه ارائه کرد و فراتر از قالب طرح دولت‌های قبلی آمریکاست که شامل همه مسائل نهایی از جمله سرنوشت قدس، مرزها و آوارگان می‌شود و مورد حمایت عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.