کشف تخلف اقتصادی ترامپ

­یک گروه دیدبان سیاسی با انتشار گزارشی اعلام کرد در اقدامی مغایر با قوانین، در طول یک سال نخست دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، شصت و چهار گروه تجاری، مقامات دولت‌های خارجی، نامزد‌های حزب جمهوری‌خواه و دیگران در املاک و مستغلات مرتبط با ترامپ اقامت داشته‌اند یا مراسمی را برگزار کرده‌اند.

 در گزارش این گروه دیدبان سیاسی موسوم به «پابلیک سیتیزن» تاکید شده است این اقدامات مصداق «تضاد بی‌سابقه منافع» به شمار می‌رود؛ زیرا ترامپ رئیس و ناظر دولت فدرال آمریکاست ولی ارتباط خود را با املاک و مستغلات تحت مالکیت خود یا املاکی که تحت نام وی فعالیت می‌کنند، قطع نکرده است.

رویترز در این‌باره نوشت: ترامپ اندکی قبل از تصدی مقام ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که کنترل همه امپراتوری تجاری جهانی خود را به دو پسرش دونالد جونیور و اریک واگذار و دارایی‌های خود را به یک شرکت منتقل کرده است تا هر گونه شائبه درباره سوء استفاده آگاهانه از مقام ریاست جمهوری در کسب منافع شخصی تجاری از بین برود.

با این همه، بسیاری از مقامات دولتی و گروه‌های خصوصی دیدبان اخلاقی تاکید کرده‌اند ترامپ باید اقداماتی فراتر از این کار‌ها صورت دهد و مالکیت املاک و دارایی‌هایی را که ممکن است موجب بروز شائبه تضاد منافع شود، از خود سلب کند.

کاخ سفید از هرگونه اظهار نظر درباره گزارش گروه پابلیک سیتیزن که بر اساس پرونده‌های کمیسیون انتخاباتی فدرال آمریکا و گزارش‌های خبری تهیه شده، خودداری و پاسخگویی به مسئله را به سازمان ترامپ محول کرده است.

در گزارش این دیدبان سیاسی تاکید شده است نمایندگان چهار دولت خارجی -کویت، مالزی، عربستان سعودی و ترکیه- مراسمی در هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن برگزار کرده‌اند. این هتل که تنها از برگزاری مراسم کاخ سفید منع شده، مشهورترین ملک شخصی ترامپ به شمار می‌رود که میزبان بیش از نیمی از ۶۴ مراسم مورد نظر بوده است. همچنین ۲۴ گروه حامی نامزد‌های کنگره -که اغلب آنان از گروه‌های مسئول جمع‌آوری کمک مالی برای نامزد‌های جمهوری‌خواه بوده‌اند- مراسم خود را در املاک ترامپ برگزار کرده‌اند.