طالبان نشست صلح ترکیه را ساختگی خواند

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در پایگاه اینترنتی این گروه در واکنش به برگزاری نشست برخی از مقامات و تعدادی از طالبان انشعابی اظهار داشت گفت‌وگوی نمایندگان طالبان با مقامات افغان در ترکیه با میانجیگری حزب اسلامی حقیقت ندارد.

برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که سومین دور از مذاکرات استانبول با حضور «ملا عبدالروف» برگزار شده و دو دور قبلی این نشست به صورت مخفیانه با گفت‌وگوهای تعارفی و ابتدایی پایان یافته است.

سخنگوی طالبان ضمن تکذیب این موضوع تصریح کرد که نماینده‌ای از این گروه در این نشست حضور نداشته است و این نشست ساختگی به فرایند واقعی صلح ضربه وارد می‌کند.

مجاهد اظهار داشت: «این یک روند ساختگی است و شخصیت‌های تقلبی در آن شرکت کرده‌اند. صلح در افغانستان با به کار انداختن فرایند ساختگی و شخصیت‌های تقلبی برقرار نخواهد شد.»

برخی از رسانه‌ها، «رحمت‌الله وردک» را نماینده دفتر سیاسی طالبان در مذاکرات استانبول عنوان کرده بودند اما در بیانیه طالبان تاکید شده است که این فرد هیچ ارتباطی با دفتر سیاسی طالبان ندارد و عضو این گروه نیست.

سخنگوی طالبان نشست استانبول را یک بازی اطلاعاتی خوانده است که هدف آن تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان است.

مجاهد تاکید کرد: طالبان به روند واقعی صلح اعتقاد دارند و به همین دلیل به دفتر سیاسی این گروه در قطر وظیفه داده است تا راه مسالمت آمیز حل مسئله افغانستان را جستجو کند.

وی با تاکید بر مواضع مشخص طالبان در قبال صلح افغانستان گفت نیروهای خارجی باید از این کشور خارج شوند.

سخنگوی طالبان، دولت افغانستان را متهم کرده است که استراتژی برای صلح ندارد و تنها به شعار صلح اکتفا کرده و روند ساختگی صلح را به پیش می‌برد.

از سوی دیگر، «شاه حسین مرتضوی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز حضور نمایندگان افغان در نشست مذاکرات استانبول را تکذیب کرده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که در حمایت از داعش مواضع حزب اسلامی و طالبان انشعابی به سرکردگی ملارسول یکسان است و به همین دلیل این مذاکرات بین طالبان انشعابی و حزب اسلامی به صورت غیر رسمی برگزار شده است.