قطع کمک 65 میلیون دلاری آمریکا به آوارگان فلسطین

یک مقام دولت آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور از پرداخت کمک ۶۵ میلیون دلاری خود به «آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» (UNRWA) خودداری کرد.

این مقام آمریکایی دلیل خودداری مقامات واشنگتن از اعطای این کمک مالی را «انجام بررسی های آتی» عنوان کرد!

به نظر می رسد که دلیل اصلی برای عدم پرداخت این کمک مالی، تحقق بخشیدن به تهدیدی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری- مورخ دوم ژانویه- خطاب به ملت ستمدیده فلسطین بیان کرد و مدعی شد که «واشنگتن سالانه صدها میلیون دلار به مردم فلسطین می پردازد و [در مقابل] هیچ تقدیر یا احترامی دریافت نمی کند!»

ترامپ در این پیام خود ادعا کرد: «آنها [فلسطینیان] حتی حاضر نیستند در مورد یک معاهده صلح با اسرائیل که مدتها از تاریخ انقضای آن گذشته، مذاکره کنند... به فلسطینیانی که دیگر تمایلی به مذاکره در باب صلح ندارد، چرا باید مبالغ هنگفتی بپردازیم؟»

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد کمک مالی مورد نیاز (حدود ۶۰ میلیون دلار) برای ارزیابی بنیادین و مجدد شیوه فعالیت و نحوه تأمین بودجه خود دریافت خواهد کرد.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به هرگونه ارتباط میان توئیت تهدید آمیز ترامپ و تصمیم دولت آمریکا برای عدم پرداخت این کمک ۶۵ میلیون دلاری، با تکرار اظهارات پیشین ترامپ تأکید کرد که واشنگتن طی چند دهه اخیر تنها و بزرگترین اعطاء کننده کمک مالی به این آژانس سازمان ملل بوده و از سایر کشورها خواست تا سهم بیشتری را تقبل کنند.

این مقام آمریکایی گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که سایر کشورها، که برخی از آنها کاملاً ثروتمند هستند، پا پیش گذاشته و سهم خود را برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه ای بپردازند».