مامور سیا جاسوس چین شد

وزارت دادگستری آمریکا روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: یک مأمور سابق سازمان سیا به نام «جری چان شینگ لی» به دلیل نگهداری از اطلاعات فوق محرمانه و همکاری با دولت چین برای لو دادن شبکه جاسوسی آمریکا در این کشور، پس از ورود به خاک آمریکا در فرودگاه جان اف کندی بازداشت شد.

وزارت دادگستری در ادامه افزود: «جری چانگ شینگ لی» معروف به «ژن چنگ لی» به دلیل این اتهامات دوشنبه شب در فرودگاه بین المللی جان اف کندی در نیویورک بازداشت شد. لی از سال 1994 کار برای سازمان سیا را آغاز کرد و خدمت وی تا سال 2007 ادامه داشت. وی یک شهروند آمریکایی است که در هنگ کنگ زندگی می کرد. او در سال 2012 به آمریکا بازگشت و به همراه خانواده اش در هتل هایی در هاوایی و ویرجینیا زندگی می کرد.

وزارت دادگستری در ادامه اعلام کرد: در آنجا، مأموران اف بی آی به جستجوی اتاق و چمدان های لی پرداختند و 2 دفترچه که شامل اطلاعات طبقه بندی شده با دستخط خود او بود، پیدا کردند. این دفترچه ها شامل اسامی و شماره تلفن کارکنان سازمان سیا و یادداشتهایی از جلسات و مکان های مخفی این سازمان بود. وی پس از بازجویی شدن از سوی مقامات اف بی آی بازگشت.

گزارشها حاکی از آن است که در صورتی که این مقام سابق سازمان سیا که هم اکنون 53 سال دارد، متهم شود، به 10 سال زندان محکوم خواهد شد.

روز گذشته هم روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که لی در مرکز یک تحقیقات مهم اف بی آی قرار داشت که در سال 2012 آغاز شد و درباره این بود که چرا چندین جاسوس سازمان سیا در سالهای اخیر در چین کشته شده اند و اطلاعات اسامی این افراد چگونه در اختیار دولت چین قرار گرفته است.

انهدام شبکه جاسوسی آمریکا در چین در سال 2010 بزرگترین شکست اطلاعاتی آمریکا در سالهای اخیر محسوب می شود که منجر به شناسایی و اعدام چندین جاسوس از سوی دولت چین شد.