به گزارش مهر به نقل از بی.بی.سی، آمریکا از گروهک تروریستی منافقین خواسته با پذیرش راه حل پیشنهادی سازمان ملل متحد، با انتقال اعضای خود از اردوگاه اشرف در عراق، به پایگاه "لیبرتی"، یک پایگاه سابق نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد موافقت کند.
به گفته مقامهای آمریکایی، با نزدیک شدن ضرب الاجل دولت عراق به گروهک منافقین برای ترک اردوگاه اشرف، ایالات متحده نگران احتمال برخورد نظامی میان نیروهای امنیتی این کشور و ساکنان اردوگاه است.

آمریکا مایل است اعضای این گروه به اردوگاه لیبرتی که یک اردوگاه تخلیه شده نیروهای آمریکایی است منتقل شوند.
گروهک تروریستی منافقین به طور اصولی با این درخواست موافقت کرده اند، اما خواستار تضمینهایی شده اند.

دولت عراق همانند ایالات متحده، منافقین را یک گروه تروریستی می‌ داند و به ساکنان اردوگاه اشرف تا ۳۱ دسامبر، ۱۱ روز دیگر، برای ترک آن فرصت داده است. در حال حاضر، مذاکراتی میان ایالات متحده، سازمان ملل متحد، عراق و گروهک منافقین برای پیدا کردن راه حلی برای موضوع در جریان است.

مقامهای آمریکایی می ‌گویند گروهک منافقین آمادگی خود را برای گفتگو نشان داده اند و از سرکرده این گروهک خواسته اند واقع گرا باشند. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال بی بی سی نوشت: " لازم است که رهبران مجاهدین خلق(منافقین) از درخواستهای غیرواقع گرایانه بپرهیزند و به طور جدی و سازنده با سازمان ملل متحد که در این زمینه می کوشد همکاری کنند. "

اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس مریم رجوی از سرکردگان منافقین روز سه شنبه در بیانیه ای نوشت که اگر امنیت ساکنان اشرف تضمین شود آنها " به طور اصولی آماده جابجایی به اردوگاه لیبرتی هستند ".

مقام های آمریکایی با توجه به کمبود وقت امیدوارند منافقین انتقال اعضای خود از اردوگاه اشرف به پایگاه نظامی "لیبرتی" را آغاز کنند تا دولت عراق ضرب الاجل خود را به نشانه حسن نیت تمدید کند.