حملات ترکیه به سوریه تشدید شد

نیروهای روسیه با هماهنگی ترکیه از شهر عفرین عقب‌نشینی کردند و توپخانه ارتش ترکیه مقر‌های یگان‌های مدافع خلق کرد در این شهر را در راستای عملیات نظامی برای کنترل بر آن، هدف قرار داد.

این درحالی است که یگان‌های مدافع خلق تهدید کرده‌اند که هرگونه تجاوز ترکیه را پاسخ خواهند داد.

به گفته منابع محلی در شهر عفرین، ده‌ها تن از نیرو‌های پلیس نظامی روسیه از پایگاه‌هایشان در اطراف روستای کفرجنه در شمال این شهر عقب‌نشینی کرده و به شهرک‌های شیعه نشین نبل و زهرا در شمال حلب رفتند. با این حال گفته می‌شود بخشی از نیرو‌های پلیس روسیه همچنان در اطراف شهر عفرین مستقر هستند.

همچنین منابع ترک از رسیدن تجهیزات بیشتری از سوی ارتش ترکیه به مرز‌های سوریه خبر دادند. یگان‌های مدافع خلق کرد نیز تجهیزات نظامی زیادی را در روستا‌های مرزی مستقر کرده‌اند.

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه پیش‌بینی کرده که خطوط دفاعی یگان‌های مدافع خلق کرد خیلی سریع در عفرین درهم شکسته شود. وی گفت که ارتش آزاد سوریه حضور فعالی در عملیات عفرین دارد.

شورشیان سوری همپیمان ترکیه نیز که در مراکز مشرف بر خطوط مقدم جبهه در عفرین هستند، در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند. شورشیان قبل از آغاز عملیات تمامی مقدمات لازم را فراهم آوردند. نزدیک به ۲۰ اتوبوس ارتش ترکیه نیز روز گذشته صد‌ها شورشی عرب همپیمان با ترکیه را به مرز با سوریه منتقل کردند تا در این عملیات شرکت کنند.

عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه علاوه بر مخالفت قاطع دمشق با واکنش منفی آمریکا و روسیه دست‌کم در حد حرف نیز مواجه بوده است. دمشق هشدار داده هر هواپیمای ترکیه که وارد حریم هوایی سوریه شود سرنگون می‌شود.

از سوی دیگر راینر بریول، معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که حمایت از مرز‌های جنوبی برای ترکیه یک مسئله قانونی و مهم است.

وی گفت: ما اوضاع در شمال سوریه را زیرنظر داریم و به اظهارات اخیر مقامات ترکیه توجه داریم. ما انتظار داریم که ترکیه از نظر سیاسی و نظامی مثل کاری که تا الآن کرده، خویشتن‌دار باشد، اما در عین حال کاملا واضح است که ترکیه منافع مشروعی در مرز با سوریه دارد و باید به این نکته توجه شود.