به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری نووستی، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که "باراک اوباما" رئیسجمهوری کنونی آمریکا با به قدرت رسیدن خود تنها روش بکار گرفته شده در سیاست خارجی این کشور را تغییر داده است، ولی اهداف مورد نظر در این عرصه هیچ تغییری نکرده است.

این دیپلمات بلندپایه روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه رادیویی «صدای روسیه» گفت: به عقیده من با وجود فقدان جایگزین کیفی و زیربنایی در اولویت‌ها و روش‌هایی که آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در عرصه سیاست خارجی از آنها استفاده می‌کند، سیاست " باراک اوباما " هیچ تفاوتی با سیاست " جورج دابلیو بوش " رئیس‌جمهوری سابق این کشور ندارد. البته این سیاست کمی روشنفکرانه تر، نرمتر و در مقابل محرک‌های خارجی بازتر است.

ریابکوف معتقد است: آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری اوباما بطور کلی تمایل بیشتری به کار جمعی و فعالیت در شکل مشارکتی و دستیابی به توافق با سایر کشورها پیدا کرده است.

معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد: البته نباید اهمیت این مسئله را بزرگنمایی کرد، برای اینکه منافع ملی و اهداف آمریکا در عرصه سیاست خارجی در حقیقت بطور شگفت انگیزی استوار است و تغییری در آن بوجود نمی‌آید. هرچند روش‌ها، عناوین و اقدامات صورت گرفته برای رسیدن به این اهداف ممکن است دچار تغییراتی شود. بنابراین با چنین آمریکایی در واقع می‌توان با راحتی بیشتر و آسان تر سرو کار داشت.

ریابکوف افزود: مسائل بسیاری وجود دارد که نظرات ما در روسیه با آمریکاییها مطابقت ندارند و چالشهایی در این عرصهها رخ میدهد. مسائل مربوط به دفاع از حقوق بشر، یکی از این جهت گیریهاست که این اواخر بیش از پیش به گوش خورده است. البته در این خصوص هم میتوان صحبت کرد، اگر به این مسئله بطور مساوی نگاه شود و آن را غیر قابل تفکیک دانست. و در مجموع سیاست خارجی آمریکا بدون توجه به اینکه چه کسی سکان هدایت آن را بدست گرفته باشد، همواره یک هدف را دنبال میکند.