ترزا می: انگلیس اروپا را ترک نمی کند

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس پیشنهاد باقی ماندن کشورش در اتحادیه اروپا را رد کرد.

وی در این مورد به روزنامه آلمانی «بیلد» گفت: «همه‌پرسی دومی درباره موضوع خروج از اتحادیه اروپا برگزار نخواهد شد.»

نخست‌وزیر انگلیس با اشاره به تصویب برگزیت در مجلس این کشور گفت: «از دید من مهم است که سیاستمداران هم در این زمینه مداخله کنند. ما اتحادیه اروپا را ترک می‌کنیم، اما اروپا را نه.»

ترزا می همچنین گفت که کشورش بدون چون و چرا از لحاظ دفاعی و امنیتی درباره اروپا مسئول است و وی این موضوع را در کنفرانس امنیتی مونیخ که ماه آینده برگزار خواهد شد هم اعلام خواهد کرد. این در حالی است که تاکنون خبری از اینکه می در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت خواهد داشت، منتشر نشده بود.

پیش از این «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا از بریتانیا خواست که در اروپا بماند. وی در این مورد گفت که درهای اروپا همچنان بر روی بریتانیا باز است و افزود: «من امیدوارم که این موضوع به وضوح در لندن مورد توجه قرار گیرد.»

همچنین، «دونالد توسک» رئیس‌ شورای اروپا هم گفت که اتحادیه اروپا همچنان آمادگی برگشت و نقض برگزیت را دارد. وی گفت: «قلب‌های اروپا همچنان بر روی نقض برگزیت باز است.»

مردم بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) سال 2016 با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند. مذاکرات خروج ماه می سال 2017 آغاز شد و تا ماه مارس 2019 فرصت باقی است تا با اتحادیه اروپا به توافق دست یابند.

اتحادیه اروپا که در بدو تأسیس اتحادیه‌ای صرفا اقتصادی بود، اکنون یک اتحادیه اقتصادی-سیاسی است که شامل 28 کشور اروپایی می‌شود. 21 کشور از اعضای اتحادیه اروپا عضو «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو ) هستند. این اتحادیه 500 میلیون شهروند دارد.