مکرون: توئیت های ترامپ را جدی نگیرید

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با «اندرو مار»، مجری شبکه بی بی سی از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره کشورهای آفریقایی انتقاد کرد و خواستار ایجاد روابط احترام آمیز شد.

دونالد ترامپ چندی پیش در نشستی درباره مهاجران، کشورهای آفریقایی و هائیتی را «کثافت خانه» توصیف کرده بود.

مکرون در پاسخ به پرسش اندرو مار  درباره اینکه آیا رئیس جمهور فرانسه مراتب خشم شهروندان آفریقایی تبار فرانسه را ابلاغ می کند، لحظه‌ای مکث کرد و گفت: مطمئنا، مطمئنا. کلمه‌ای نیست که بتوان از آن (برای عذرخواهی) استفاده کرد. ما برای برقراری صلح در کشورمان باید روابط احترام آمیزی داشته باشیم و چنین کلماتی برای توصیف مهاجران به کار نبریم.

وی ادامه داد: به عقیده من، مسائل متعددی که در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی رخ می دهد به خاطر محرومیت های بسیار است. باید این موضوع به خوبی درک شود. من بر این باورم که باید به همه کشورها احترام بگذاریم. ما به کشورهای دیگر مدیونیم

مکرون درباره ترامپ اظهار داشت: به عقیده من او یک سیاستمدار کلاسیک (پیرو شیوه های قدیمی) نیست. اول از همه اینکه مردم آمریکا او را انتخاب کرده اند. او رئیس جمهور آمریکا است و آمریکا کشوری بزرگ است. بنابراین من ترجیح می دهم با او کار کنم و روابطی قوی با او  بسازم. من و ترامپ در زمینه های متعددی باهم مخالف هستیم ولی به طور مرتب با او تماس می گیرم وهمیشه با  او رو راست هستم. او هم همینطور است. گاهی اوقات او را می توانم متقاعد کنم و بعضی وقت ها شکست می خورم.

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به توئیت های مکرر ترامپ گفت: به نظرم نباید به این توئیت ها بیش از اندازه توجه کرد. هرچند این توئیت ها ترکیبی از واکنش های شخصی و سیاسی ترامپ است.

مکرون توئیت ترامپ درباره دکمه هسته ای حرکتی ناخوشایند  توصیف کرد و گفت: باید مذاکرات نزدیک و جدی را از سر بگیریم کره شمالی را مجبور کنیم که سر میز مذاکره حاضر شود. باید از تحریم هایی که سازمان ملل اعمال کرده است پیروی و آن را اجرا کنیم.

رئیس جمهور فرانسه در پایان اظهاراتش به موضوع خروج آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس اشاره کرد و بازگشت آمریکا به این توافق را غیرممکن دانست. او گفت: این معاهده با حضور 180 کشور تصویب و امضا شده است. ما نمی توانیم برای جذب یک کشور بار دیگر مذاکره و مفاد آن را بازبینی کنیم. این یک اشتباه بزرگ است و هیچ مذاکره ای در این زمینه وجود نخواهد داشت.