مرکل صدراعظم می ماند؟

حزب سوسیال دموکرات روز گذشته در کنگره ویژه حزب خود درباره پذیرش مذاکرات رسمی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان تصمیم گیری کرد.

در این کنگره 362 نماینده حزب سوسیال دموکرات به پذیرش مذاکرات رسمی با اتحادیه احزاب متحد مسیحی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ رای مثبت داده و 279 نفر هم با آن مخالفت کردند. یک نفر هم به این مسئله رای ممتنع داد.

نمایندگان حزب سوسیال دموکرات دیروز بیش از 4 ساعت بحث های جدی را درباره گفتن بله یا نه به تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ انجام دادند.

هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی درباره وضعیت مرکل بعد از تصمیم کنگره حزب سوسیال دموکرات نوشت: کنگره حزب سوسیال دموکرت با رای اکثریت ضعیف خود راه برای مذاکرات جهت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ را هموار کرد . اما راه برای صدر اعظمی مجدد مرکل ساده نیست و در عین حال مسائل پیش رو هم غیر قابل حل نیست.

بعد از رای کنگره حزب سوسیال دموکرات به تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در درجه اول برخی سران این حزب نفس راحتی کشیدند. حدود 56 درصد نمایندگان این حزب به تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ با احزاب متحد مسیحی رای مثبت دادند.

آنچه که روز گذشته در کنگره حزب سوسیال دموکرات در شهر بن اتفاق افتاد همچنین در برخی چهره ها در پایتخت آلمان و در 600 کبلومتری این منطقه نیز منعکس شد.

آنگلا مرکل بعد از اعلام نتیجه کنگره حزب دموکرات مسیحی شب گذشته در نشست سران حزبش در برلین اعلام کرد که به این ترتیب راه برای مذاکرات رسمی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ باز شد. وی تاکید کرد که برای ساختن دولتی پایدار در آلمان تلاش می کند و توافق اولیه سران احزاب چارچوب این مذاکرات خواهد بود.

هورست زیهوفر، رئیس حزب سوسیال مسیحی نیز در مونیخ درباره نتیجه کنگره حزب سوسیال دموکرات ابراز رضایت کرده و هم زمان مذاکرات مجدد برای اصلاح نتیجه گفت و گوهای اولیه بین احزاب را رد کرد.

از امروز اولین مذاکرات جهت تشکیل مجدد  ائتلاف بزرگ در آلمان آغاز می شود و هدف، نهایی شدن آن تا اوایل فوریه است. البته رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی موضع محتاطانه تری در قبال این مسئله داشته و برای نهایی شدن این مذاکرات حداکثر در اولین هفته ماه مارس ابراز امیدواری کرده است.

بهر حال تصمیم کنگره حزب سوسیال دموکرات در پذیرش مذاکرات رسمی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ خیال بسیاری را در اتحادیه احزاب متحد مسیحی آسوده کرد.

 البته برای بسیاری از نمایندگان حزب سوسیال دموکرات در بن آلمان این سه نکته مهم بوده و باید توافق اولیه درباره آن بهبود یابد یکی مسئله آینده مارتین شولتز به عنوان رئیس حزب سوسیال دموکرات، یکی اینکه آیا حزب سوسیال دموکرات به عنوان نیروی تشکیل دهنده دولت و یا اپوزیسیون تعریف شود و بالاخره همچنین آینده سیاسی مرکل.

اشپیگل در بخش دیگری ازاین مطلب نوشت که هنوز همه مسائل فیصله نیافته است، اما راه برای تشکیل مجدد یک ائتلاف بزرگ هموار شده است، این در حالی است که مرکل هنوز باید برخی موانع را از سر راه بردارد.

آنگلا مرکل خود نیز اعتراف کرده است که هنوز مسائل زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف سازی شود و چارچوب مذاکرت توافق اولیه سران احزاب است. البته مرکل برخلاف حزب سوسیال مسیحی برخی تغییرات در موارد توافق شده را امکان پذیر دانسته است.

در این شرایط "پیتر آلتمایر"، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان مذاکراتی سخت را جهت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در هفته های آِینده پیش بینی کرده است. به گفته وی در دو هفته آینده سخت درباره یک ائتلاف بزرگ مذاکره می شود. وی در عین حال تصریح کرد که توازن بین احزاب در مذاکرات ائتلافی نباید مختل شود.

وی اساس این مذاکرات را توافق اولیه بین سران احزاب که حدود 10 روز پیش انجام گرفت دانسته و در عین حال گفت که در برخی نکات در توافق اولیه مذاکرات نسبتا دقیقی انجام شد اما در برخی موارد دیگر نیاز به شفاف سازی و توضیحات بیشتر است.

در این میان مارتین شولتز رئیس حزب سوسیال دموکرات هم بر این مسئله تاکید کرد که مذاکرات واقعی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ تازه حالا شروع شده است. اگر سیاستمداران اتحادیه احزاب متحد مسیحی به گونه ای عمل کنند که نشان دهد ما نمی توانیم فراتر از نتایج گفت و گوهای اولیه بحث کنیم این روندی بسیار غلط است. اما حزب سوسیال دموکرات مطمئنا نمی تواند همه آنچه که می خواهد در این مذاکرات پیش ببرد.

بهر حال آنگلا مرکل برای ورود به دور بعدی صدر اعظمی همچنان راه دشوار و پر فراز و نشیبی را در پیش رو دارد و گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا احزاب بزرگ آلمانی بالاخره برای تشکیل دولتی پایدار در این کشور به توافق نهایی دست پیدا خواهند کرد.