امتناع مقامات فلسطینی از دیدار با معاون ترامپ

مایک پنس شب گذشته در آغاز سفر دو روزه خود به فلسطین اشغالی وارد قدس شد و به زودی با شماری از مقامات اسراییل (رژیم صهیونیستی) از جمله بنیامین نتانیاهو دیدار و در کنست (پارلمان) سخنرانی خواهد کرد؛ پنس قبل از فلسطین اشغالی از مصر و اردن دیدن کرده بود.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ششم دسامبر ( چهارشنبه 15 آذرماه ) قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و اعلام کرد که سفارت آمریکا از تل اویو به قدس منتقل خواهد شد، همین امر باعث شد تا محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار با معاون ترامپ را نپذیرد.

خبرگزاری فرانسه امروز (دوشنبه) اعلام کرد: این سفر یکی از موارد استثنایی است که طی آن یک مقام بلندپایه آمریکایی با سفر به منطقه با مقامات فلسطینی دیدار و گفت وگو نمی کند.

ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: 'محمود عباس هم اکنون در بروکسل در حال دیدار با وزیران خارجه اتحادیه اروپا بسر می برد و پیش بینی می شود که از آنها بخواهد تا کشور فلسطین را به طور رسمی به رسمیت بشناسند. '

در همین راستا عبدالله دوم شاه اردن نیز در دیدار با معاون ترامپ در امان در مورد تصمیم آمریکا در مورد قدس ابراز نگرانی کرد، اما پنس در پاسخ وی ادعا کرده که 'ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل یک تصمیم تاریخی اتخاذ کرده است؛ البته ما همچنان نسبت به نقش اردن و قیمومیت این کشور بر اماکن مقدس در بیت المقدس احترام قائل هستیم.'

از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز در دیدار با پنس در قاهره از دولت آمریکا خواست تا 'در جهت پیچیده تر نشدن اوضاع منطقه تلاش کند، زیرا این موضوع می تواند فرصت های دستیابی به صلح در خاورمیانه را از بین ببرد.'

در همین رابطه جوانان خشمگین فلسطینی عکس‌های مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا را به نشانه محکومیت سفر وی به فلسطین اشغالی آتش زدند و همچنین شعارهایی علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سردادند و تصمیم وی را درخصوص به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی و همچنین انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را محکوم کردند.

گروه‌ها و احزاب فلسطینی سه شنبه آینده را روز خشم اعلام کرده اند؛ همچنین نیروهای ملی و اسلامی فلسطین سفر مایک پنس به قدس را محکوم کردند.

این نیروها در بیانیه ای مواضع آمریکا را که هدفش نابودی مسأله فلسطین است محکوم کردند و از فلسطینی ها خواستند 'سفر شوم پنس' را محکوم و رد کنند؛ این نیروها همچنین در بیانیه خود از اعتصاب عمومی فراگیر در روز سه شنبه در قدس اشغالی خبر دادند.