گفتار ترامپ به ادبیات داعش شبیه است

صادق خان، شهردار لندن، حمله‌های لفظی توییتری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به استراتژی‌های گروه تروریستی داعش تشبیه کرده است. صادق خان در انتقاد از رئیس جمهور آمریکا، همواره بی‌پرده عمل کرده است.

وی در مصاحبه‌ با نشریه «اینترسپت» گفت زبان ترامپ «شباهت بسیاری به ادبیاتی دارد که گروه تروریستی داعش از آن استفاده می‌کند.» وی افزود یکی از مقاصد داعش، «افزایش حملات اسلام‌هراسانه است. آن‌ها خواستار واکنش شدید علیه مسلمانانِ سرافراز هستند.»

وی در این مصاحبه با اشاره به تمایل ترامپ برای ارتباط دادن تروریسم به اسلام، افزود: «با توجه به زبانی که دونالد ترامپ به کار می‌برد، ما در خطر تبلیغ برای روایتی هستیم که داعش تلاش در بیان آن دارد: غرب از ما متنفر است.»

صادق خان در ادامه اظهاراتش گفت: «وی در حال تکرار مسائلی است که داعش می‌گوید.»

صادق خان، نخستین شهردار مسلمان لندن، گفت حمله لفظی به مسلمانان به نفع گروه‌های تروریستی تمام خواهد شد.

شهردار لندن که جدال‌های لفظی بسیاری با رئیس جمهور آمریکا داشته است، همچنین بازنشر پیام‌های توییتری اسلام‌هراسانه توسط ترامپ که به منظور قاتل و تروریست نشان دادن مسلمانان طراحی شده بودند را به شدت محکوم کرد.

این توییت‌ها برای نخستین بار از جانب جیدا فرانسن، معاون رئیس حزب راست گرای افراطی «انگلیس مقدم است» در توییتر منتشر شده بود. صادق خان با اشاره به ماجرای قتل یک سیاست‌مدار حزب کارگر انگلیس به دست یک مرد راست گرای افراطی به نام «توماس میر» در سال 2016 گفت: «رئیس جمهور آمریکا، پیامی توییتری از جانب نایب رئیس حزبی بازنشر کرده است که مردی که دوست من را به قتل رساند، از آن تمجید کرده بود.»

وی افزود: «رئیس جمهور آمریکا در حال تبلیغ نفرت، تعصب و نفاق است.»

اظهارات وی در حالی بیان شده است که در هفته گذشته، ترامپ برنامه سفر خود به لندن را لغو کرد و مدعی شد، دلیل این مسئله، نشان دادن مخالفت او با فروش سفارت قدیمی آمریکا در انگلیس بوده است که توافق آن در دولت اوباما تایید شده بود.

این در حالی است که بوریس جانسون ، وزیر خارجه انگلیس، معتقد است سفر رئیس جمهور آمریکا به لندن می‌تواند برای «روابط ویژه» میان دو کشور، مفید واقع شود. جانسون گفت اعتراض به سفر رئیس جمهور آمریکا به انگلیس می‌تواند به منافع ملی لندن آسیب برساند.

جنگ لفظی میان ترامپ و شهردار لندن هنگام رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 آغاز شد. وی در آن هنگام، پیشنهاد ترامپ به منظور ممانعت از ورود تمامی مسلمانان به خاک آمریکا را «احمقانه» توصیف کرده بود.

همچنین، هنگامی که ترامپ ممنوعیت ورود مسلمانان از 7 کشور جهان به آمریکا را وضع کرد، صادق خان سیاست وی را «بی‌رحمانه و شرم‌آور» خواند.