روسیه نتوانست مانع ترکیه شود

آسوشیتدپرس به نقل از ۳ مقام کرد گزارش داده که ارتش روسیه پیشنهاد کرده بود که منطقه عفرین برای جلوگیری از حمله ارتش ترکیه، به حکومت سوریه تحویل داده شود.

«بادران چیا کرد» مشاور تشکیلات کردها در شمال سوریه که بطور مرتب با مقامات آمریکایی و روسی ملاقات می‌کند، به این خبرگزاری گفته است: مقامات روسیه به فرماندهان شبه‌نظامیان کرد پیشنهاد کرده‌ بودند که استان عفرین را به حکومت سوریه تسلیم کنند، روس ها گفته بودند که این اقدام از بروز حمله ترکیه جلوگیری خواهد کرد.

یک مقام ارشد دیگر کرد به تلویزیون کردی «استرک» گفته است، در دو نشستی که چند روز پیش از عملیات ترکیه برگزار شد، مقام‌های روس از شبه‌نظامیان کرد خواستند تا عفرین را به حکومت سوریه واگذار کنند.

الهام احمد، منبع سوم کرد، مسکو را در زمینه تهاجم ترکیه به عفرین مسئول دانست و گفت که آنها دو گزینه پیش پای کردها گذاشتند: یا عفرین را به حکومت سوریه تسلیم کنند، یا اینکه با حمله ترکیه روبرو شوند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که تمام مقام‌های کرد این پیشنهاد را رد کرده و بر مقاومت در برابر تهاجم ترکیه تاکید کرده‌ بودند.

چیا کرد که هفته گذشته با مقامات آمریکایی ملاقات کرده بود، اظهار داشت مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تلاش خود را کرده اند تا ترکیه را از حمله باز دارند ولی آنکارا قصد داشت تا این عملیات را انجام دهد.

تخمین زده می‌شود که بین هشت تا ۱۰ هزار شبه‌نظامی کرد در منطقه عفرین حضور داشته باشند.