تلاش دوباره برای یافتن هواپیمای مالزی

کشتی جستجوگر شرکت دریایی اوشن اینفینیتی به منظور یافتن هواپیمای پرواز "ام اچ 370" مالزی به نقطه‌ای دور افتاده در اقیانوس هند رسیده است، تا یکی از اسرارآمیزترین حوادث هوایی تاریخ جهان را حل کند. به اعتقاد محققان استرالیایی به احتمال زیاد هواپیمای مفقود شده در این نقطه به درون اقیانوس سقوط کرده است.

پرواز 370 مالزی، پرواز یک هواپیمای بوئنیگ 777 متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی بود که در 8 مارس 2014 از کوالالامپور با 239 مسافر تبعه 14 کشور جهان عازم پکن بود. اما به دلایل نامعلومی پس از تغییر مسیر تماس آن با رادار قطع و ناپدید شد. بیشتر سرنشینان این هواپیما تبعه چین بودند.

محققان معتقدند که احتمال دارد که ترانسپوندر (دستگاه ارسال سیگنال موقعیت‌یاب) این هواپیما قبل از انحراف مسیر به سمت اقیانوس هند عمدا خاموش شده باشد. برخی از قطعات این هواپیما از جزایر اقیانوس هند و سواحل شرقی آفریقا جمع‌آوری شدند.

مالزی در اوایل این ماه موافقت کرد در صورتی که شرکت آمریکایی اوشن اینفینیتی (اقیانوس بی نهایت) بتواند هواپیمای مفقود شده را ظرف 90 روز بیابد بیش از 70 میلیون دلار به این شرکت می‌پردازد. کشتی جستجوگر متعلق به این شرکت، سوم ژانویه از شهر بندری دوربان آفریقای جنوبی راهی منطقه جستجو در اقیانوس هند شد.

یکی از محققان اقیانوس‌شناسی دانشگاه استرالیای غربی در گفتگوی تلفنی با رویترز گفت: این کشتی مجهز به هشت شناور خودکار است که می‌توانند ناحیه وسیعی از کف دریا را بسیار سریعتر از ردیاب‌هایی که در جستجوهای قبلی استفاده می‌شد، مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود اگر تیم جستجو نتوانند ظرف 90 روز این کشتی را بیابند، به نظر می‌آید احتمالا این آخرین تلاش برای پیدا کردن هواپیمای مفقودشده مالزی خواهد بود.

به گزارش رویترز، اطلاعات بدست آمده از یک سیستم ردیاب خودکار نشان می‌دهد که این کشتی روز یکشنبه به منطقه جستجو رسیده و روز سه شنبه به سمت نقطه‌ای حرکت کرد که به اعتقاد آژانس علمی استرالیا به احتمال زیاد نقطه سقوط هواپیما است.

سال گذشته استرالیا، مالزی و چین، پس از جستجوی ناموفق دوساله در منطقه‌ای به وسعت 120 هزار کیلومتر مربع، از ادامه عملیات جستجو صرف‌نظر کردند.