وعده اردوغان به ماکرون چه بود؟

روسای جمهور ترکیه و فرانسه در گفت وگو باهم آخرین تحولات منطقه به ویژه شمال سوریه را ارزیابی کردند.

در حالی که عملیات ترکیه در شمال سوریه چهارمین روز خود را می‌گذارند، منابع مطلع می‌گویند که رئیس جمهور ترکیه به همتای فرانسوی خود درباره اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در شمال سوریه وعده‌هایی داده است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع نزدیک به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گزارش داد که اردوغان به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفته است که آنکارا هر گونه اقدام لازم را بکار بسته تا مانع تلفات انسانی در «عفرین» واقع در شمال سوریه شود.

منابع مطلع همچنین گفتند که این دو رئیس جمهور توافق کردند درباره تلاش برای حل موضوع سوریه و تبادل اطلاعات پیرامون عملیات ترکیه باهم در ارتباط نزدیک باشند.

این در حالی است که منابع محلی از کشته شدن سومین نظامی ترکیه در جریان عملیات نظامی «شاخه زیتون» در شمال سوریه خبر می‌دهند.

شبکه «سی‌ان‌ان ترک» به نقل از وزارت خارجه ترکیه گزارش داد که در جریان چهارمین روز عملیات عفرین، ۲ نظامی دیگر کشته شده و تعداد تلفات این کشور از ابتدای عملیات به سه نفر رسید.

۶۴۰۰ نظامی ترکیه تا کنون در جریان این عملیات در خاک سوریه حضور داشته و با ورود به ۷۰ روستا، شبه‌نظامیان کُرد را از بین بردند.

این نیرو‌ها گستره عملیات خود را به شهر «اعزاز» در شرق عفرین و استان حلب افزایش دادند.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی ۳۰ هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.