کشف جنازه یخ زده 16 پناهجوی سوری در مرز لبنان

ارتش و نیروهای مسلح سوریه با پشتیبانی گروه های دفاع مردمی حمله گروه تروریستی جبهه النصره به مقر ارتش سوریه در اطراف روستای الصراف بخش الربیعه در شمال استان لاذقیه را دفع کردند؛ در جریان این درگیری ها 13 تروریست کشته، مقداری سلاح و چند خودروی حامل تجهیزات سنگین و یک خمپاره انداز تروریست ها منهدم شد.

گروه های تروریستی وابسته به جبهه النصره در شمال استان لاذقیه حضور دارند که بیشتر آن ها تروریست های خارجی هستند که در خاک ترکیه آموزش می بینند.

**مشاور باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در امور خاورمیانه، با اشاره به سخنان اخیر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا درباره استراتژی جدید واشنگتن در سوریه، تاکید کرد که ایالات متحده ابزارهای لازم برای تحقق اهداف ترسیم شده خود در سوریه را ندارد و به همین دلیل سوریه باید یکپارچه باقی بماند.

دنیس راس ادعا کرد که آمریکا برای شکست دادن داعش و اطمینان از عدم بازگشت آن به سوریه تلاش می کند و این موضوع نیازمند برقراری ثبات در مناطق سوریه است و تیلرسون با همین هدف بر پایبندی آمریکا بر راه حل صلح آمیز در سوریه تاکید دارد.

راس هیچ گونه اشاره ای به حمایت همه جانبه هفت ساله آمریکا از گروه های تروریستی به ویژه داعش در سوریه که تاکنون موجب کشته شدن بیش از نیم میلیون سوری شده است، نکرد.

**نیویورک تایمز با انتشار مقاله ای به شرایط حضور آمریکا در سوریه پرداخت و نوشت: آمریکا در سوریه همواره در حاشیه حضور داشت و نه در متن و معلوم نیست که عملیات نظامی ترکیه داخل خاک سوریه؛ این رویکرد انفعال آمریکا را تغییر خواهد داد یا نه؟

مارک لندر و کارلوتا گال نویسندگان این مقاله با یادآوری دیدار ماه سپتامبر رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به گرمی یکدیگر را در آغوش گرفتند و ترامپ گفت که امروز بیشتر از هر زمان دیگری به هم نزدیکیم؛ به گونه ای عملیات عفرین را زیر سوال برده و می نویسد: اکنون پنج ماه از آن زمان می گذرد و ترکیه وارد یک حمله تمام عیار علیه کردهای سوریه شده است؛ کردهای سوریه که نزدیک ترین متحد آمریکا در جنگ با داعش هستند.

به اعتقاد آن ها، این عملیات در تضاد کامل با خواست آمریکا و در وفاق کامل با نظر روسیه انجام می گیرد.

**تارنمای لوبلاگ نیز به ارزیابی اهداف واقعی دولت آمریکا برای تمدید حضور نظامی این کشور در سوریه پرداخته و می نویسد: سیاست اعلامی جدید که بیشتر بر سه هدف دیگر استوار است تا (آن گونه که خود در این سیاست ادعا می کند) مبارزه با داعش، علاوه بر طولانی کردن جنگ و بی ثباتی در سوریه، در مسیر افزایش مشکلات در ائتلاف های واقعی پیش می رود.

به نوشته این منبع خبری، استقرار نیروهای مسلح آمریکا در سوریه براساس اهدافی که وزیر امور خارجه این کشور در تازه ترین سخنرانی خود به آن اشاره کرد، نشان دهنده خروج واشنگتن از اهدافی است که پیش تر این نیروها به خاطرش به سوریه اعزام شده بودند.

رکس تیلرسون طی سخنانی تلاش کرد تا مسائل مربوط به داعش را به عنوان دلیلی برای تمدید حضور آمریکا در سوریه عنوان و مسائل مربوط به حکومت سوریه را به گروه داعش مرتبط کند.

**در پی آغاز تحقیقات قضایی از مخالفان عملیات عفرین، دادستانی دیاربکر قرار بازداشت نورجان بایسال نویسنده و روزنامه نگار ترک را به اتهام درج مطالبی علیه عملیات عفرین در فضای مجازی صادر کرد که در پی صدور آن، پلیس این روزنامه نگار را در منزلش دستگیر کرد.

با دستور دادستان استانبول، اسحال کاراکاش سردبیر نشریه نبض مردم نیز به اتهام درج مطالبی در صفحه شخصی توئیتر علیه عملیات عفرین توسط پلیس دستگیر شد.

**به نوشته تارنمای خبری آمریکایی واشنگتن اگزمینر، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته درباره حمله ترکیه به نیروهای کردی که آمریکا آن ها را برای جنگیدن با (گروه تکفیری – تروریستی) داعش تجیهز کرده بود، ابراز نگرانی کرده است.

متیس در جریان سفر منطقه ای خود به جنوب آسیا در گفت وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به اولویت اول کشورش برای ارتباط با ترکیه از همکاری هردو طرف ترکیه و آمریکا با یکدیگر خبر داد.

وی گفت که آمریکا از مبارزان کرد که علیه داعش جنگیدند، حمایت کرد و اطمینان دارد که کردها تسلیحاتی را که آمریکایی ها برای آن ها فراهم کرده اند تنها علیه داعش به کار می برند.

**محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه امروز در دیدار با آیت الله سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری نماینده مقام معظم رهبری در سوریه به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب کبری (س) در دمشق تمامی فعالیت های مذهبی ایران در سوریه را در راستای تحکیم وحدت امت اسلامی دانست.

**ارتش سوریه با پشتیبانی گروه های دفاع مردمی در ادامه پیشروی های خود کنترل شهرک راهبردی ابوالضهور در استان ادلب و یکی از مقرهای مهم گروه تروریستی جبهه النصره را به دست گرفت و خسارت و تلفات سنگینی به عناصر این گروه تروریستی - تکفیری وارد کرد.

**نیروهای امداد لبنان تاکنون اجساد یخ زده 16پناهجوی سوری که اغلب زن و کودک هستند را در ارتفاعات مرزی لبنان و سوریه پیدا کرده اند.

شهرک الصویری آخرین نقطه مرزی پس از مجدل عنجر در ارتفاعاتی است که سوریه و لبنان را از هم جدا می کند و مسافت آن حدود چهار ساعت است اما با مشکلات و خطراتی همانند شرایط نامساعد جوی، صعب العبور بودن و نیز مین های کار گذاشته شده در ارتفاعات همراه است.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان نیز در بیانیه ای نسبت به مرگ این آوارگان در نقطه مرزی شرق لبنان در حین تلاش برای ورود به خاک لبنان ابراز تاسف کرد و از کشورهای جهان خواست تا به نیازمندان کمک اجازه دهند وارد خاک این کشورها شوند و گذرگاه های امن را برای آن ها فراهم کنند.

**سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه شامگاه دیروز در دیدار با نصر الحریری رئیس هیات معارضان سوری، با تاکید بر مذاکرات سوری - سوری که تلاش ها برای مبارزه با تروریسم در سوریه را منسجم می کند؛ گفت: سرکوب کانون های تروریستی در سوریه همچنان در دستور کار قرار دارد و داعش نتوانست به هدف خود یعنی ایجاد خلافت دست یابد، اما با این وجود همچنان برخی کانون های تروریستی در سوریه حفظ شده اند که باید از بین بروند.

** آلدار خلیل عضو ارشد شورای رهبری جنبش جامعه دمکراتیک سوریه، دخالت ترکیه در سوریه و تبانی مسکو با آنکارا را عامل عدم مشارکت کردها در مذاکرات صلح سوچی دانست که قرار است اواخر ماه جاری میلادی (9 و 10 بهمن ماه) به میزبانی روسیه برگزار شود.

به ادعای این رهبر کرد سوریه، مذاکرات صلح در شهر سوچی روسیه به دلیل تبانی مسکو با آنکارا در حمله ارتش ترکیه به شهر عفرین واقع در شمال غرب سوریه، بی معنی است و احتمال حضور نیافتن مسئولان کردی در کنفرانس سوچی از مشارکت آنان بیشتر است.

** نشست محرمانه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص حمله ترکیه به شهر عفرین سوریه، بدون هیچ نتیجه مشخص و حتی صدور یک بیانیه، پایان یافت.

در این نشست ابتدا قرار بود که تنها گزارشی درخصوص تحولات اخیر سوریه قرائت شود که موضوع عفرین هم به پیشنهاد فرانسه در دستور کار قرار گرفت.

**دولت روسیه از عراق دعوت کرد تا در کنفرانس گفت وگوی ملی سوریه که آخر ماه ژانویه در شهر سوچی روسیه برگزار خواهد شد، حضور یابد.

در این کنفرانس ملی نمایندگانی از دولت سوریه و مخالفان آن در شهر سوچی روسیه حضور خواهند یافت تا درباره آینده سیاسی کشورشان با هم گفت و گو کنند.

** گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که 297 عضو گروه های تروریستی داعش، تحریرالشام (جبهه النصره ) و همپیمانان آن ها در درگیری با ارتش سوریه کشته شده اند.

براساس اعلام این نهاد حقوق بشری، این تروریست ها در درگیری های اخیر در شمال شرق استان حماه، شرق و جنوب شرق استان ادلب و جنوب و جنوب شرق استان حلب به هلاکت رسیده اند.

گفته می شود که در میان تروریست های کشته شده، 103 تروریست غیر سوری نیز به چشم می خورد.

** از سوی دیگر دیده بان موسوم به حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن انگلیس است، شامگاه دوشنبه از کشته شدن 57 تن در حملات ترکیه به شهر عفرین در شمال غربی سوریه خبر داد.

براساس گزارش این نهاد، 19 تن از کشته شدگان را اعضای گروه های مخالف مسلح همپیمان ترکیه تشکیل می دهند، درحالی که 29 تن دیگر شبه نظامیان کرد هستند.

جسد 9 نظامی دیگر نیز به دست آمده است که هویت آنان مشخص نیست.

** ترکیه از روز شنبه عملیاتی را موسوم به شاخه زیتون در عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز کرده است.

دولت آنکار مدعی است که هدف از این عملیات، نابودی تروریست‌های پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) پ.ی.د (حزب اتحاد دمکراتیک سوریه) ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق سوریه) و داعش در عفرین و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها است.

دمشق اما این اقدام را محکوم کرده است.