هلند: روسیه مانع استفاده سوریه از سلاح شمیایی شود

کارل وال استروم روز سه شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود: پادشاهی هلند از حملات شیمیایی در سوریه شوکه است. در جلسه روز گذشته، جفری فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دو بار در این ماه، حمله شیمیایی شده است.

وی با بیان این که هلند هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی از هر بازیگر دولتی یا غیر دولتی را محکوم می کند، ادامه داد: پاسخگو کردن استفاده کنندگان از سلاح های شیمیایی در سوریه مذاکره شدنی نیست.

استروم اضافه کرد پذیرفتنی نیست که پس از 4 سال از عضویت سوریه به کنوانسیون سلاح شیمیایی، اعلامیه آن هنوز به صورت دقیق و کامل تایید شدنی نیست .

وی با تاکید بر اینکه هلند از فرصت عضویت خود در شورای امنیت برای پاسخگو کردن عاملان استفاده از سلاح شیمیایی پیشگام خواهد بود، اظهار کرد ما نیازمند فوری ایجاد پلی بر شکاف ایجاد شده درباره کنار گذاشته شدن کمیته بررسی فرایند استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هستیم.

نماینده هلند در سازمان ملل متحد خطاب به روسیه گفت روسیه باید از نفوذ خود در سوریه برای ممانعت از حمله با سلاح شیمیایی جلوگیری کند.

وی با توجه به اختلافی که بین روسیه و آمریکا بر سر ادامه فعالیت کمیته بررسی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ایجاد شده است، تصریح کرد اگر شورای امنیت در زمینه بررسی استفاده از سلاح شیمیایی در بن بست قرار گیرد، تمرکز ما بر پاسخگو کردن عاملان آن متوقف نخواهد شد.