دعوت آمریکا از امانوئل مکرون

روز سه‌شنبه، یک مقام دولتی آمریکایی اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای نخستین بار، در ماه آوریل از امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش در کاخ سفید میزبانی خواهد کرد.

رئیس جمهور و بانوی اول آمریکا در این سفر در ضیافت شام میزبان مکرون خواهند بود.

ترامپ و مکرون علی‌رغم وجود اختلاف‌نظرها درباره مسائل مختلف، از جمله خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس در ماه ژوئن، طی سال گذشته روابط نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده اند.

پس از اعلام بیانیه آمریکا مبنی بر خروج از توافق آب و هوایی پاریس، آلمان، فرانسه و ایتالیا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند معتقدند «این توافق قابل مذاکره مجدد نیست» و هرگونه احتمال حصول توافق دیگری را که برای آمریکا خوشایند باشد، رد کردند.

مکرون نیز بر این موضع تاکید کرد و گفت دیگر کشورهای امضاکننده «برای حصول توافقی که از توافق پاریس بلندپروازانه‌تر نباشد، مذاکره مجدد نخواهند کرد.»

مکرون به تازگی اعلام کرده است وی نیز نسبت به اظهارات شرم‌آور ترامپ درباره هائیتی و کشورهای آفریقایی خشمگین شده است. وی این لحن ترامپ را «نامناسب و غیرسازنده» خواند.

با وجود این، روسای جمهور فرانسه و آمریکا روابط دیپلماتیک نزدیکی داشته اند. ترامپ روابط واشنگتن با فرانسه را «ناگسستنی» خواند. وی همچنین به عنوان مهمان افتخاری در مراسم روز باستیل فرانسه در ماه ژوئیه حضور یافت و در رستوران برج ایفل با مکرون و همسرش، شام صرف کرد.

با این‌حال، ترامپ تاکنون به کاخ الیزه دعوت نشده است.