چاووش‌اوغلو "سوری‌ها" را تهدید کرد

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیروز(پنجشنبه) تاکید کرد طی عملیات در شمال سوریه، نظامیان دولتی را مورد تهاجم قرار نمی‌دهیم مگر اینکه به ما حمله کنند.

چاووش‌اوغلو در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه «اِی هابر» درباره تماس تلفنی رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا (در شامگاه چهارشنبه) گفت بیانیه آمریکا درباره این تماس، پیش از برقراری آن آماده شده بود.

وی سپس توضیح داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود خواسته است که هرچه سریعتر نظامیان این کشور از شهر منبج خارج شوند.

وزیر خارجه ترکیه مجددا درباره پیشنهاد آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز تاکید کرد تا زمانی که اعتماد بین آنکارا و واشنگتن دوباره برقرار نشود، نمی‌توانند در این باره مذاکره کنند.

تیلرسون 3 روز پیش در جریان سفر به اروپا گفته بود که آمریکا حق قانونی ترکیه برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه می‌تواند نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف سازد.

این در حالی است که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تحت عنوان «شاخه زیتون»‌ و با هدف پاکسازی عفرین از شبه‌نظامیان کُرد، وارد ششمین روز خود شد.

6400 نظامی ترکیه تا کنون در جریان این عملیات در خاک سوریه حضور داشته و با ورود به 70 روستا، شبه‌نظامیان کُرد را از بین بردند. این نیروها گستره عملیات خود را به شهر «اعزاز» در شرق عفرین و استان حلب افزایش دادند.

تاکنون 3 نظامی ترکیه در جریان این عملیات کشته شدند. نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرده تا کنون 300 تروریست را ازبین برده‌اند.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.