بازگشت سفیر سودان به مصر

 «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در گفتگو با روزنامه المصری الیوم بعد از دیدار با «ابراهیم غندور» همتای سودانی اش در حاشیه نشست سران کشورهای آفریقایی گفت: سفیر سودان به زودی وظایف کاری خود را در قاهره از سر خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: پیش بینی می کنیم که سفیر سودان بسیار زود به قاهره باز گردد چرا که روابط میان دو کشور به حضور سفرای آنها نیاز دارد.

دو طرف در جریان این دیدار در خصوص موضوعات مورد توجه دو کشور از جمله مذاکرات در خصوص سد النهضه رایزنی کردند. این نخستین نشست بعد از آغاز تنش در روابط دو کشور به شمار می آید.

شکری تاکید کرد که قرار است یک نشست سه جانبه میان رؤسای جمهوری مصر و سودان و نخست وزیر اتیوپی در خصوص مسائل مربوط به ساخت سد النهضه برگزار شود.

اخیرا سودان سفیر خود را از قاهره فرا خوانده بود. به دلیل وقوع برخی اختلافات در عرصه منطقه‌ای تنش میان سودان و مصر شدت یافته است. از جمله این موارد ساخت سد النهضه است. علاوه بر این خارطوم، قاهره را به حمایت از شورشیان سودانی مخالف عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور متهم می‌کند. این درحالی است که مصر این موضوع را رد می‌کند. درگیری مرزی در مثلث حلایب و شلاتین نیز از مواردی است که به اختلافات این دو کشور دامن زده است.