رایزنی لاوروف برای برطرف کردن مشکلات سوریه

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه این کشور در جریان مذاکراتی تلفنی شب گذشته خود با "استفان دی‌میستورا" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، روند فراهم سازی مقدمات کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه که قرار است در تاریخ 29 ژانویه آغاز شود را بررسی کردند.

بر اساس این اطلاعات، طرف روسی بار دیگر بر اهمیت و لزوم برگزاری این کنگره به منظور  فعال سازی روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه و مطابقت کامل این اقدام با قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت تاکید کرد.

از سوی دیگر، "سرگئی وارشینین" معاونت بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مقامات مسکو انتظار دارند تا پاسخ "آنتونیو گوترس" دبیرکل سازمان ملل به دعوت دولت روسیه برای شرکت در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه مثبت باشد.

پیش از این دی میستورا به خبرنگاران گفت که دبیرکل سازمان ملل در حال تصمیم گیری برای شرکت در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در سوچی است و بزودی این مسئله اعلام خواهد شد.

کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه قرار است 30-29 ژانویه (9 و 10 بهمن) در بندر سوچی روسیه برگزار شود. مقامات روس انتظار دارند که حدود 1500 نفر، ازجمله تمامی طرفین مناقشه سوریه و ناظرین بین المللی، بخصوص مقامات سازمان ملل متحد و نمایندگان کشورهای نقش آفرین در عرصه سوریه، در این نشست شرکت کنند. یکی از مهمترین وظایف این کنگره تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه است.