تکذیب ساخت پایگاه نظامی چین در افغانستان

اخیرا گزارش‌هایی از ساخت پایگاه نظامی توسط چین برای ارتش افغانستان در شمال این کشور در برخی از رسانه‌ها منتشر شده بود که واکنش وزارت دفاع چین را به همراه داشت.

هفته گذشته «فرغانه‌نیوز» که مسائل آسیای مرکزی را پوشش می‌دهد در گزارشی اعلام کرد که چین پایگاه نظامی در شمال افغانستان خواهد ساخت و هفته گذشته نیز این گزارش توسط مجله آمریکایی «دیپلمات» و تلویزیون دولتی چین نیز منتشر شد.

«وو قیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در این باره گفت پکن و کابل همکاری‌های امنیتی عادی دارند و چین نیز مانند دیگر کشورها، افغانستان را در زمینه دفاعی و مبارزه با تروریسم کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: ساخت پایگاه نظامی چین در افغانستان بی‌اساس است.

گزارش‌ها مبنی بر تمایل چین برای ساخت پایگاه نظامی در افغانستان پس از سفر ژنرال «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع این کشور و دیدار وی با همتای چینی‌اش شدت گرفت.

 «فرغانه‌نیوز» به نقل از ژنرال «دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نوشته بود که پس از توافق صورت گرفته در سفر وزیر دفاع افغانستان به پکن قرار است چین پایگاه نظامی را در ولایت بدخشان برای نیروهای ارتش افغانستان بسازد.

این در حالی است که افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان به ویژه ولایت بدخشان که  با ایالت «سین‌کیانگ» چین مرز مشترک دارد نگرانی مقامات دولت چین را برانگیخته است.