تجهیز مغرب به جدیدترین تکنولوژی جنگ الکترونیک

این پایگاه خبری افزود: پیش از این برخی رسانه ها از کمک مالی عربستان و امارات به مغرب برای خرید چهار فروند هواپیمای جنگ الکترونیک از آمریکا خبر داده بودند .

این پایگاه خبری افزود: این هواپیماها،از نوع Gulfstream G550 ELINT/ISR در دو مدل است که یکی قادر به کشف رادارها و محل آن و دیگری شناسایی و ارتباطات است و می تواند تماس ها را شناسایی و دنبال کند و حتی قدرت شنود تماس های کد نشده یا با کد ضعیف را دارد.

هسپرس در خصوص دلیل تصمیم مغرب برای خریداری این نوع هواپیماها نیز نوشت: دلیل نخست الجزایر همسایه مغرب است زیرا الجزایر قصد خریداری چهار فروند هواپیمای ایتالیایی جاسوسی MC-27 ISR دارد که مخصوص شناسایی و مراقبت است و دلیل علنی شدن تصمیم مغرب برای خریداری هواپیماهای آمریکایی نیز خریداری این نوع هواپیماها توسط الجزایر است.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: اما مساله مهم تر این است که مغرب در پی به دست آوردن پیشرفته ترین تجهیزات روز است تا در کنار ماهواره های خود، بیشترین کنترل را بر منطقه داشته باشد.

هسپرس یکی دیگر از دلایل تصمیم مغرب برای خریداری این نوع هواپیماها را رقابت با اسپانیا دانست و نوشت: در سال 2002 مغرب شماری از نیروهای دریایی خود را به جزیره لیلی فرستاد و آن زمان اسپانیا که با مغرب در خصوص این جزیره اختلاف دارد، با استفاده از ماهواره های نظامی اروپایی و همچنین هواپیماهای شناسایی و مراقبت و جنگ الکترونیک، ارتباطات مغربی ها را با هم قطع کرد، نیروهای نظامی خود را بدون اینکه مغرب متوجه شود، وارد این جزیره کرد و نیروهای مغربی را دستگیر کرد و اینگونه مغربی ها متوجه شدند شدیدا به چنین توانایی هایی نیازدارند.

هسپرس در ادامه نوشت: از سوی دیگر الجزایر در حال حاضر هشت گردان پدافند هوایی S-300 PMU-2 دارد و اسپانیا نیز از سامانه پدافند هوایی پاتریوت PAC-2 استفاده می کند و این به معنای برتری این دو کشور بر مغرب است و به همین دلیل مغرب در کنار استفاد ه از هواپیماهای F-16 خود سعی می کند این هواپیماها را هم به عنوان مکملی برای آن داشته باشد .