امید عراق به جذب سرمایه گذار در کنفرانس کویت

'هیثم الجبوری' افزود که کنفرانس بین المللی بازسازی عراق از 12 تا 14 فوریه 2018 (25 تا 27 بهمن ماه 96) در کویت برگزار می شود و انتظار می رود عراق از کشورهای کمک کننده، مبالغ بزرگی برای بازسازی خود جذب کند.

الجبوری اضافه کرد که این کنفرانس با حضور گسترده 70 کشور عربی و خارجی به علاوه سازمان های عربی و بین المللی از جمله بانک جهانی و صندوق توسعه اقتصادی کویت برگزار خواهد شد.

عضو کمیسیون مالی پارلمان عراق خاطرنشان کرد که این کنفرانس در سطح وزارتی برگزار می شود و انتظار می رود عراق برای بازسازی مناطق ویران شده از تروریسم، مبالغ مالی بزرگی به دست بیاورد.

این نماینده پارلمان عراق از پیش بینی اعلام مبلغ احتمالی قابل جمع آوری در این کنفرانس خودداری کرد.

وی گفت که کویت همان طور که در جریان حمایت از مردم سوریه در چند سال قبل، پیشقدم برگزاری کنفرانسی در این راستا شد این بار نیز به نشانه حمایت از مردم عراق، پیشقدم میزبانی این کنفرانس را داده است.

وی برخی گزارش ها در خصوص احتمال اقدام کویت به اخذ مبالغ جمع آوری شده از این کنفرانس در ازای بدهی های عراق را رد کرد و گفت که این چنین گزارش هایی صحت ندارد و هیچ کشوری نمی تواند بدون اطلاع عراق، از پولش برداشت کند.

'هادی جلو مرعی' یکی از تحلیلگران و روزنامه نگاران عراق روز پنجشنبه گذشته در یادداشتی در صفحه شخصی اش نوشته بود که کویت قصد دارد که مبالغی که در کنفرانس بین المللی بازسازی برای عراق جمع اوری می شود را به جای بدهی های خود از عراق برداشت کند.

وی گفته بود که حدود 4 میلیارد دلار از مطالبات مالی کویت از عراق ناشی از اشغال این کشور در 1990 باقی مانده و کویت امیدوار است که در کنفرانس بین المللی بازسازی عراق، مبالغی که جمع می شود را به عنوان مابقی بدهی های خود بردارد.

دولت عراق بالغ بر یکصد میلیارد دلار را برای بازسازی مناطق ویران شده از گروه تروریستی داعش و عموم عراق پیش بینی کرده است و امیدوار است که مبالغ قابل ذکری در این کنفرانس برای بازسازی عراق جمع آوری شود.

در همین راستا وزارت برنامه ریزی عراق نیز قرار است 157 فرصت سرمایه گذاری راهبردی را برای کشورها شرکت و نهادهای بین المللی و منطقه که در این کنفراس حضور می یابند، جهت انجام سرمایه گذاری معرفی کند.

این سرمایه گزاری ها در بخش های نفت و گاز، راه و ترابری، مسکن و کشاورزی هستند و از مهمترین آنها پروژه های ریل سازی و راه آهن، ساخت فرودگاه، بزرگراه، تونل سازی و صنایع پتروشیمی و مسکن است.